Khamis, Februari 05, 2009

Lempeng Tuna

www.tips-fb.com

Lempeng Tuna buat untuk sarapan pagi.....tapi x bubuh tuna,gantikan dengan sardin...sedap jugak....makan panas2...dgn minum nescafe panas....ehmmm....enak nya....resipi ni c&p dr Blog Ummi....resipi asal dr K.Liza...tima kasih kedua2nya....ada juga nampak terhidang kat dapur Jun tu.......


Lempeng Tuna

Bahan-bahan:

1 tin tuna/sardin (ummi guna mild tuna) -sy guna sardin
2 cawan tepung gandum
1 biji telor (*ummi letak 2 biji) - sy pun sama
1 cawan susu segar
3 sudu besar mentega cair
1 sudu kecil baking powder
1 batang carrot kecil (parut)
1 biji cili merah (cincang)
1 biji cili hijau (cincang)
2 tangkai daun bawang (racik)
garam

Cara Membuat:-

Cincangkan/hancurkan tuna/sardin.
Masukkan kesemua bahan dalam mangkuk besar dan gaul rata.
Panaskan kuali leper (non-stick pan) dengan api perlahan.
Ratakan sedikit minyak dan tuangkan sesenduk adunan. Ratakan.
Bila sudah nampak masak, terbalikkan sebelah yang lain.
Bila kedua-dua belah sudah masak, boleh lah diangkat dan hidangkan panas-panas.


Share |

4 ulasan:

zana @ ros hassan berkata...

lempeng moden, guna tuna...mesti sedap nih.

ZaiY berkata...

mudah gak nak buat lempeng ni..boleh cilok ni..kui(3x)
re;kakzai, apam tu bkn dibuang baju, mmg dia tak pakai baju sbnarnya.hakkhakkhakk..
masa kukus tu sy boh dlm acuan plastik (acuan lompang tu)..

Aishah@Ariffin@Aqil berkata...

betui ahh lempeng moden...sedap nampak lak tu...

shima berkata...

salam kak zai...
bestnyerrr nampak lempeng ni kalau wat tuk bekfast sok sure best nih!! buleh makan saje ker kine cicah sos pape??