Ahad, Disember 20, 2009

Chewy Gooey Yummy Brownies

www.tips-fb.com
Semalam terajin plk nak buat brownies ni...dah lama gak mencari brownies yg sesedap ni..inilah brownies yg paling sedap rasanya...tak payah sesusah pergi beli kat Secret Resipe lagi...sebelum ni pernah cuba buat mcm2 brownies,versi lain..tapi hasilnya lebih kepada rasa kek coklat...tapi yg ni mmg jamin sedap dan mmg chewy sekali...akak suka tekstur nya yg mcmni,ada kedut2 bila dah masak...tukang2 makan kat umah ni pun kata sedap...berulang2 mengunyah,selalu kalau buat tak berapa laku mcm yg ni...yg ni mmg laris betul...kejap je habis....resipi ambil dr dapur Diana...kat dapur Jee pun ada gak terjumpa cara step by step...tapi dlm jumlah bahan yg banyak.

Ingredients
125g butter
200g dark chocolate - guna coklat Van Houten
3 eggs
1 ¾ cup caster sugar - kurangkan jd 1 1/2 cup je
1 tsp vanilla essence
1 ½ cup plain flour (sifted)
1/3 cup cocoa powder (sifted)
2 cups chopped nuts of your choice

Method
1. Preheat oven to 180 degrees celcius. Brush a shallow 8x11 inch tin with melted butter. Line the base with baking paper, extending over the two long sides.
2. Double-boil butter and dark chocolate until melt. Add caster sugar, mix well. Remove bowl of mixture from pan of simmering water.
3. Add eggs, one at a time. Mixing thoroughly with every addition. Add vanilla essence. Mix well.
4. Add sifted flour and cocoa powder. Mix well. Add nuts. Mix well.
5. Pour mixture into the prepared tin and bake for 30 minutes.
6. Allow to cool before cutting into pieces. - akak potong selepas keluar dr oven,kalau dah sejuk,susah nk potong dan pecah.

Share |

7 ulasan:

blogresipi.com berkata...

Ohohoh itu brownies cedapppnye.... kalau ginih la rupanya, saya rela jadi penunggu loyang tuh. Sebab saya nak makan sampai habes.kihkihkih

LOVE2COOK berkata...

Wow, besnya nampak brownies akak tuh! Sure tasty! Love want 2 pcs pls!!! :)

ain berkata...

sedapnyaaa!!! nak buat gak la. mcm senang je!!!

emilia berkata...

kak ade lgi x..nk 5ketul..hehe nmpk sedap la..

NuR Pu3 berkata...

wah! nak try r cenggini..

ima berkata...

salam kak zai...memang, nampak pun dah sedap..yumyum

d.a.m.i.q.u.l.a berkata...

sedap nye rope brownies ni...ni resepi cari forum ek?