Ahad, Mac 14, 2010

Kek Pelangi

www.tips-fb.com
Meh layan kek belang2 bak pelangi petang ni...nak makan pun waktu petang...nak wat pun senang...yang sebenarnya buku resipi ni dah lama beli,tapi dok teperok dlm almari je..bila tengok kat umah ummi dan umah Maz tayang kek ni baru teringat akan resipi dlm buku tu...pi cari balik...sib baik jumpa...kat bawah ni lah buku nya...buku kompilasi hidangan kek dr resipi Chef Noraini...mcm2 kek ada...dah pernah cuba 3 resipi dr buku ni...sedap kek ni moist jer...


Bahan-bahan :-
  • 250g mentega
  • 220g tpg kek *
  • 1 s/k serbuk penaik * (bahan * diayak bersama)
  • 200 gm gula kastor
  • 4 biji telur gred A
  • 5 s/b air susu
    1 s/k esen vanila
    sedikit pewarna merah, hijau dan kuning
Cara-Caranya :-
  1. Gris acuan bulat . panaskan ketuhar 180c.
  2. Pukul mentega + gula dgn kelajuan sederhana hingga kembang dan putih.
  3. Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji2 dan pukul sebati.
  4. Masukkan tepung yang diayak sedikit2 sambil dikacau dan masukkan susu + esen vanila. Gaul rata.
  5. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian, Warnakan merah, hijau, kuning.
  6. Ambil 1 senduk adunan kuning dan tompokkan di bhg tengah acuan. Kemudian ambik satu senduk adunan merah dan tompokan di atasnya. Akhir sekali warna hijau ditompokkan di atas warna merah. Ulangi proses ini hingga habis.
  7. Goyangkan adunan supaya rata. Bakar 180c selama 1 jam.
Share |

5 ulasan:

TopsyTurvy Mum berkata...

wahh wahh...berseri2 kek pelangi k.zai..

ni kira kek wajib hari raya..my mum mesti buat kek ni..

yaYa@DaiYa berkata...

sedapnyer....
da lame x mkn kek ni..
selalu kek ni ade kt umah mase raye...
nk suh mak buat la...
yummy..~~

FiDa@aMiDa berkata...

wah kak zai cantik serupa dgn buku tu kek akak tu...

p/s wah sana sini org buat cap jempol hehehhe

openid berkata...

Ku tirgoda melihatkan pelangi dan serabai di bawah sinun...huhuhu

Ijan

Alin berkata...

hai...saya pun ada beli buku ni n dah cuba 4 kali buat kek pelangi ni..memang sedap kan???