Selasa, Oktober 05, 2010

Kek Zebra

www.tips-fb.com
Diatas permintaan dr roz77....akak letak resipi dan ulang tayang gambar disini sekali lagi...resipi sumbangan chef Noraini dr buku kompilasi hidangan kek...harap roz77 puas hati ye...


Bahan-bahan :-
  • 250g mentega
  • 220g tpg kek *
  • 1 s/k serbuk penaik * (bahan (A)* diayak bersama)
  • 200 gm gula kastor
  • 4 biji telur gred A
  • 50 gm air susu
  • 1 sudu makan serbuk koko
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 sudu teh coklat emulco


Cara-Caranya :-
  1. Gris acuan bulat berukuran 8 inci.lapis dgn kertas serap minyak.Panaskan ketuhar suhu 180c.
  2. Satukan mentega, gula kastor dan esen vanila dlm mangkuk adunan.Pukul hingga kembang dan putih.
  3. Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji2 dan pukul sebati.
  4. kemudian masukkan bahan (A) sedikit-sedikit sambil dikacau berselang seli dgn air susu.
  5. Bahagikan adunan kpd 2 bahagian yg sama banyak.Satu dibiarkan warna asal dan satu lagi dimasukkan serbuk koko dan coklat emulco.Gaul hingga sebati.
  6. Ambil 1 senduk adunan warna asal dan tompokkan di bhg tengah acuan. Diikuti pula adunan warna coklat.Buat cara yang sama hingga adunan habis.
  7. Goyangkan adunan supaya rata. Bakar 180c selama 1 jam.
Share |

4 ulasan:

Khai Adry berkata...

wahhhh ...... nampak menyelerakan lah kek tu ...... saya nak mintak izin nak ambik resepi dier leh tak ....

Jamie berkata...

nampak menarik..dry ke tak kek nie? Saya tak berapa suka yg dry nanti makan berterabur jer...hehehehhe

Kak Lin berkata...

Salam Ukhwah, Salam Jumaat, Salam Rindu Utk KZai....

Berselera Lin Tgk Kek Tu...Nak Ambil Resepi Takut Tak Menjadi....Apa Kata KZai Buatkan Utk Lin....Hehehehehe....

Maaflah KZai...Lin Gurau Jer...Kalau Tak Ada Gurau Senda Tentu Hidup Kita Akan Rasa Sunyi Kan....Hehehehe

openid berkata...

Wow kek zebra..akak ulang tayang le lagi lepas tu ajak kite mai minum petang okey. ni nak mintak sure dah habis dah ni.hehe

Ijan