Khamis, Mac 05, 2009

Kuih Lompang Pandan

www.tips-fb.com

Haaaa.....sekarang musim lompang...sana sini lompang....lompang gula merah ada,....lompang warna warni ada...dan lompang pandan pun ada....ehhhh...mcm orang jual kuih pulak....hehehe...sebenarnya kita ni dah teruja tgk Yatt dan Hana dan rasaa2 nya ada lagi kot... menayangkan kuih ni...versi gula merah...apa kata kita cuba pulak kuih lompang dari air daun pandan....sedap dan wangi dr aroma daun pandan ni....sesiapa yg banyak tanam daun pandan kat belakang rumah tu...bolihlah ambik dan blend airnya....jom kita tengok resipinya...yg diambil dr fp yati



Kuih Lompang

Bahan2:
2 cawan tepung beras
2 sudu tepung kanji/ubi
1 cawan gula pasir
2 cawan air
1 cawan air daun pandan (daun pandan dikisar+ sedikit air dan ditapis)
sedikt pewarna hijau (ikut kepekatan warna)
1 sudu kecil air kapur
Kelapa Parut Putih saja + secubit garam

Caranya:
1 cawan air dimasak dengan gula hingga larut.....sejukkan sebentar.Satukan kedua2 jenis tepung tadi Kemudian masukkan 2 cawan air , 1 cwn air daun pandan , air kapur dan air gula yg disejukkan tadi...gaul hingga sebati.Kemudian bubuh sedikit pewarna hijau dan kacau sebati (agak2 warna,jgn hijau sangat)
Masukkan dalam acuan kecil yg telah disapu minyak.Kukuskan agak-agak dalam 20 minit atau sehingga masak kemudian angkat. Hidang bersama kelapa parut.

Tip:Kelapa dikukus dgn 1 helai daun pandan utk tahan lama.Bancuhan ditapis utk elak tepung bergentel.


Share |

2 ulasan:

ZaiY berkata...

musim banana crumb muffin dh berlalu, skang musim lompang la pulak...sy kalau lompang ni rasa2nya xleh nak godek sbb xde tepung ubi n kapur. jamu mata kat sini pun jd la..

shima berkata...

wahhh berseri2 lompang dia...beshnyerr kalau dpt wat minum pg kuih ni..x penah try lg mkn lompang selalu tgk jekk org jual tp nnti nk try jugaklaa wat kot2laaa buleh jd kuih kegemaran kt umah ni pasni..hehehee