Khamis, Ogos 20, 2009

Rich Choc Pudding

www.tips-fb.com


Puding penuh rasa kecoklatannya...mmg sedap dan menyejukkan tekak...anak2 mesti suka dgn rasa mewah coklat...sedap gak ni bila buat untuk berbuka puasa...ada tragedi masa buat puding ni,walau pun mudah, kerana silap menggunakan serbulk jelly...puding tak mengeras sehari semalam didalam peti sejuk...bukak katop....bukak katop peti sejuk tak keras gak...takpe satu pegajaran...kadang2 tak semudah yg disangka...dah ramai kawan2 buat puding ni...ni buat kali kedua lah ni...yg pertama kali tu tak sedap nak masuk mulut,lembik sangat...jawab nya cik tong yg makan...hahaha...resipi ni cilok dr umah makyung Hana...resipi asal dr jun...thanks kedua2 nya...


Bahan-bahan
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1 cawan gula
  • 1/2 cawan susu tepung
  • 1/2 sudu teh garam
  • 4 1/4 cawan air
  • 4 sudu besar tepung jagung
  • 1/2 sudu teh esen vanilla
  • 3 sudu besar butter
  • 1 paket serbuk agar2 (10-11gm)
Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
  2. Masukkan butter, kacau hingga pekat.
  3. Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.
  4. psssttt! ni akak tambah cara yer..untuk puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan.

Share |

10 ulasan:

blogresipi berkata...

Comel2 nye puding tue kak Zai.. kalo buat time raya mesti laku nie.. hhehe... selamat berpuasa akak dan keluarga :)

shina berkata...

ermm yummyy.. cedapnya.. meleleh dah air liur ni..hahaha

ain berkata...

lawanya puding akak..mcm2 design. makin seleran nak menge'ngap'!!!

salam ramdhan al-mubarak utk kak zai sekeluarga!!!!

Am-flora berkata...

ha..dah jadi pun puding dia! cntik-mantik lagi..sedap tu!

nekPP berkata...

k zaiii presentation yg menarik rasanya pon sodappp!! iLikeee..

Fiza Nordin berkata...

sy pun pernah buat rich choc puding ni & lembik.mmg jawabnya cik tong yg ngap, hahahaaa pehtu mcm fobia nak buat.tap biler tgk k zai buat mcm berkobar2 nak buat lak...heheheee tgklah klu rajin esok wat tuk berbuka...klu rajin & kalau tak lupe hehee

al-qamar berkata...

dah 3 kali buat rich choc pudding ni, siap bawak pi jamuan raya kat opis tahun lepas :)

memang sedap, raya nanti nak buat lagi...

sayang berkata...

kak...
ni serbuk jelly ape ek akak gne???

kzai berkata...

sayang...
akak guna instant agar2 powder cap bunga ros (peket 10gm)

sayang berkata...

:) ok kak..
tenkiu...nk tnye lagi hhehe (sy bdk baru bljr huhu)
sblm ni sy try resepi trifle akak...jadi sedap..tenkiuuu

10 gm tu bape byk dpt ek...