Isnin, Oktober 12, 2009

American Choc Cake

www.tips-fb.com


Ni projek tengak malam sabtu..dah lama teringin nak cuba kek yg mudah dan senang ni bila tgk dipamerkan...tak cuba tak tahu kan...resipi kutip dr FP Mamasya dan resipi asal dr FP Zahara...betul kata Mamasya kalau teringin nak makan kek tapi kurang rajin nak menggodek lama-lama didapur,buat je kek yg teramat senang dan ringkas ni..w/pun pun main gaul2 semua tapi rasanya tetap menambat selera...kek ni juga moist dan ringan dan tak kurang sedap nya dgn kek yg kita buat agak leceh mcm yg lain tu...bila dah masak kek ni rata diatas,tak membukit dan tak perlu diterbalikkan lagi....thanks Mamasya kerana berjaya mengorek resipi ni...


BAHAN
2 cups flour*
2 cups granulated sugar-guna caster sugar
3/4 cups cocoa*
2 tsp baking powder
2 tsp baking soda*
2 eggs
1 cup of milk (fresh) (saya guna susu cair)
1 cup of corn oil
1 tsp vanilla essence
1/2 tsp salt*
1 tsp Nescafe, added to 1 cup of hot water

Cara;
1.Ayak bahan * sekaligus
2.Pukul sekejap semua bahan kecuali bahan diayak*, susu dan air
3.Masukkan bahan yg diayak,air dan susu.kacau kejap dgn senduk kayu.
4.Bakar dgn preheat oven 170 selama 45 min bergantung pd oven masing2...

Topping
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak
Masukkan kesemua bahan dalam periuk dan kacau sebati. Kemudian kacau atas dapur dengan api yang perlahan hingga agak likat sedikit. Sejukkan sebentar dan sapukan atas dan keliling kek yang telah sejuk.

Share |