Jumaat, November 27, 2009

Nasi Beriyani Batu Pahat

www.tips-fb.com


Salam Aildil Adha untuk semua kawan dimana jua berada...minta semua sihat2 disamping keluarga tersayang dihari raya ni...ibu/bapa semua cuti panjang sempena cuti sekolah kan...seronoklah bersantai bersama kaum keluarga...nk balik kampung pun taklah terkejar sangat...masak ape hariraya tu kawan2...mesti lah masak sedap2 kan...kite masak nasi beryani Batu pahat dgn ayam beriyani je...owang Bt pahat sendiri pun tak masak ni kot...mungkin dah jemu lah kot...mandai2 je kite ni...owang yg kat Bt pahat tu tampillah share resipi plk..sesiapa yg ada resipi yg berlainan..bolilah share kat sini ye...terutamanye yg dok Bt Pahat tu kan.....kite tulun ciplak je...tp ciplak resipi boh kat sini je,bkn gambar ye...hehehe...resipi asal dr Mrsdayat@MyR...sedap nasi ini....tq

ahan-bahan ( 4org )

  • 3 cwn beras basmathi
  • sedikit rempah tumis
  • *6 ulas bwg merah (blend)
  • *5 ulas bwg putih (blend)
  • *2"halia (blend)
  • setengah biji bwg besar (hiris)
  • sedikit daun pudina, daun bawang. daun sup
  • 2-3 tbsp minyak sapi
  • 1tsp garam
  • sedikit pewarna kuning
  • gajus dan kismis sebagai hiasan (goreng)
  • 2tbsp rempah baryani
  • 4 setengah cwn air
  • setengah cwn susu cair

Cara-cara

  1. panaskan minyak sapi,kemudian tumis rempah tumis dan rempah baryani
  2. masukkan bawang hiris..gorengkan sebentar.kemudian,masukkan pula 2tbsp campuran bwg merah+halia+bwg putih yg di blend tadi.(baki campuran yg di blend akan diguna utk kuah daging baryani).
  3. masukkan air..tunggu sampai didih
  4. masukkan daun bwg,daun pudina,daun sup.masukkan juga garam.kemudian..masukkan pula beras.kacaukan
  5. pindahkan periuk ke dalam rice cooker.biar nasi masak
  6. bila nasi dah masak, keluarkan daun-daun yg ade dlm periuk tu.kemudian tambahkan susu cair ke dalamnya.titikkan pewarna..kacaukan.
  7. masukkan 2 senduk kecil rempah dari kuah daging baryani ke dalam nasi.kacau rata. (nak lebih 'kick',masukkan juga 2-3 ketul daging bersama kuah dari kuah daging tu ke dalam nasi)
  8. masukkan gajus dan kismis.sedia untuk di hidangkan...
Share |

5 ulasan:

E-na Zarina berkata...

amboi k.zai enaknya menu pagi raya...wat terliur ni....nway salam aidil adha dari E-na

AnAk iBu berkata...

wahh..best!

selamat ari raye!

blogresipi berkata...

Salam Kak Zai,
Sedap tu nasi beriani batu pahat.... orang tak batu pahat buleh makan tak? heheh

CikLiz berkata...

sepesel sungguh menu pagi raya ye.. cikliz punya menu tosei jek.. itupun mak mertua yg buat.. cikliz reti makan jek.. ekkekekekke..

geraugebang berkata...

kalau ikut hati kita, hari-hari nak nasi beryani. Tapi sat lagi macam aisbok pulak badan.