Ahad, November 15, 2009

Soto Ayam Diana

www.tips-fb.com
Hari cuti hujung minggu ni buat soto,dah lama tak menyoto ni...rindu sangat dah makanan yg mmg peberet ni...selalu guna resipi yg lain..yg ni guna resipi yg popular dikalangan kawan2 yg dah ramai mencuba...mmg tak dapt disangkal keenakan soto ni...patutlah ramai yg dah buat berulang kali,sbb ada kelainan dr segi rasanya yg bersantan...tapi taklah muak...sbb ada rempah ratus tu...resipi dr Diana@MyR...tq Diana kerana berjaya mencipta resipi yg menjadi ketagihan ramai ni.


Bahan-bahan ( 12 orang )

  • 6 bungkus lontong ADABI yang telah dimasak
  • 2 ekor ayam, dibelah empat
  • 3 - 4 liter air
  • 1 cawan santan pekat
  • 1/2 cawan serbuk ketumbar
  • 2 sudu teh serbuk jintan halus
  • 2 sudu teh serbuk lada putih
  • 3 batang serai, dititik
  • lengkuas sebesar ibu jari, dititik
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 4 biji buah pelaga
  • 5 tangkai bunga cengkih
  • garam secukup rasa
  • 1 cawan minyak untuk menumis
  • Bahan untuk Dikisar
  • 3 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup
  • Bahan untuk Sambal Kicap
  • 5 batang lada merah
  • 20 biji lada padi merah thai
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 cawan kicap lemak manis
  • Bahan Hiasan
  • bergedil
  • taugeh yang telah dicelur
  • daun sup, dipotong halus
  • bawang goreng
  • sambal kicap
  • ayam, yang telah disiat-siat


Cara-cara

  1. Panaskan minyak didalam periuk. Masukkan rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih) bersama serai dan lengkusa yang telah dititik. Tumis rempah yang telah dikisar sehingga naik bau. Masukkan serbuk ketumbar, jintan halus dan lada putih, gaul hingga sebati. Masukkan santan gaul sebati dan tuangkan air dan masukkan ayam. Masak sehingga kuahnya mendidih dan ayam masak.
  2. Cara membuat Sambal Kicap - Kesemua bahan itu masukkan kedalam alat pengisar dan kisar halus. Sedia untuk digunakan.
  3. Cara menghidang - Potong lontong dadu besar dan letakkan daging ayam yang telah disiat bersama taugeh dan tuang kuahnya. Hiaskan dengan daun sup, bawang goreng, bergedil dan sambal kicap.
Share |

8 ulasan:

blogresipi berkata...

Aduuu..sedapnye!!! ade pulak sambal kicap tu kak...

ima berkata...

salam kak zai...tengok pun dah sedap!!!kalau makan lagilahkan...

ain berkata...

saya pun lama dah tak menyoto. cuti sekolah ni boleh ler buat. ramai yg boleh tolong kan.hihi

Ena berkata...

Sedap nyer... tingin nyer nak makan soto nie.. adeiii..

geraugebang berkata...

Minggu ni kena buat gak soto. Dah tak tahan gelora makan.

nekPP berkata...

k zaii..pon feberet nihhh..ujan2 ni kakkk sesuaiiii sekali pekena soto!!!
terliorrr dah pulokkkk...;))

CikLiz berkata...

cikliz jenis pandai makan, tak pandai buat.. mana nak carik soto cam dalam gambo nihhhh???? uwaaaaa....

My Heart... berkata...

ada resepi bakso yg paling sedap X?