Ahad, Januari 03, 2010

Rainbow Marble Pudding

www.tips-fb.com
Puding ni mmg selalu buat guna resipi chef Hanieliza...buat untuk kudap2...serbuk agar2 dah lama ada tinggal baki aritu,takut expired plk nanti..ramai gak dlm bln ni yg buat puding ni...tu yg dtg idea ni...lagi pun senang nak buat...akak buat 1/2 adunan je...


Bahan2nya:
2 bungkus serbuk agar2 (sebungkus = 13g)
1350 ml air
450 gm gula pasir
130 gm mentega
8 biji telur bersaiz sederhana
1 tin susu cair Carnation
2 sudu makan tepong custard
2 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya


Caranya:
1. Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan dulu.
2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker....kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.
3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih....kemudian, masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata.
4. Bahagikan adunan ke dalam 3 buah mangkuk...bubuhkan koko ( yang sudah dicampurkan sedikit air) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata....adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing2 diwarnakan dengan kuning dan merah...
5. Gunakan loyang berbentuk 4 persegi berukuran 9x9x3 atau loyang bentuk jantung seperti yang dalam gambar kat atas tu...
Merengkan loyang sedikit dengan menyangga salah satu hujungnya dengan buku atau lain2 benda yang keras...tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang disusuli pula ngan sadu senduk makan adunan warna kuning dan satu senduk adunan warna coklat..ulang cara begini sehingga adunan selesai digunakan.
6. Letakkan loyang kembali kepada kedudukan asalnya dan masukkan adunan ke dalam peti sejuk dan biarkan adunan keras sebelum dipotong dan dihidangkan...
...Rainbow Marble Pudding nie ialah hidangan lemak manis yang memang elok dijadikan hadiah pada hari pertunangan ataupun hari ulang tahun rakan sekerja...
Share |

3 ulasan:

CikLiz berkata...

Dah lama sangat cikliz teringin nak buat tapi tak jugak buat2.. hish geram nengok pudding ni.. mintak sikit..

Nur berkata...

wahhh kak zai.. sedapnya. posto posto.. nur suka sangat puding lagi2 dapat puding suji. kak zai ada resepi tak?

ain berkata...

saya pun ada buat gak puding ni. anak2 suka!! nak buat pun senang kan.