Sabtu, Mac 27, 2010

Sweet Bun Dough wif Sardine

www.tips-fb.com

Roti dan roti lagi!!!!...mari makan roti!!!!...macam ketagih pulak nak wat roti ni...sekali dah wat nak wat lagi...ni kes teruja tengok roti berintikan sardin kat dapur Jasmeen FP...npk mmg menjadi sangat Meen wat roti tu, walaupun diuli dgn BM cop tangan...dan bahan2 cam mudah dan buat pun npk mcm senang jer...resipi asal dr dapur Nina dan kemudian ada kat dapur Mamafami FP dan diikuti kat dapur Jasmeen plk...minta izin ambil resipi dr umah Mamafami yer...tq mama...


Bahan A:
500 gm tepung high protein
1 sudu teh bread improver - optional
50 gm susu tepung - saya guna serbuk instant mashed potato
1 sudu kecil garam
10 gm instant yeast
100 gm gula castor
1 biji telor
220 ml air

Bahan B:
75 gm butter

Cara-cara:
1- Bahan A dicampur bersama dan diputar hingga sebati kemudian baru masukkan air sedikit demi sedikit.Uli selama beberapa minit hingga semua sebati.
2- Kemudian masukkan butter dan putar lagi atau uli doh menjadi elastik bila ditarik.Bulatkan doh dan diperam didalam tempat tertutupsehingga ia naik 2 kali ganda.Doh yg elok adalah bila ditekan dgn jari,ia tak turun(ia meninggalkan lubang yg kecil bila ditekan)
3- Doh yg telah diperamtadi dikeluarkan dan ditumbuk2 sedikit utk mengeluarkan angin.Kemudian bolih dibentuk2 mengikut sesuka hati.Sebaiknya peram lagi sehingga ia naik sekali ganda dari bentuk asal.kemudian barulah bolih dibakar pada suhu 180 c selama 20 minit - 3o minit.



Share |

1 ulasan:

Jasmeen berkata...

tu diaaa...roti kakzai..mmg nmpk gebussss...kita x uli ngan tgn kak..guna mixer...muscel dah kecut la...nak kene suntik steroid, br leh nguli roti..muahhahaha....