Rabu, April 28, 2010

Ayam Madu BBQ

www.tips-fb.com
Ni menu hari ahad baru ni....yg sebenarnya tak tahu nak masak apa dengan ayam sekor ni....mula2 dah keluar dr petiais,pastu masuk balik...pastu keluarkan plk balik...mmg terfikir nak bakar aje ayam ni....jalan2 kat dapur ummi,terjumpa resipi ni...mmg sedap ayam madu BBQ ni....meratah aje anak beranak tak makan nasi...Ummi pun dpt resipi dr Pah (Sherry MZ)@MyR...tq kedua2nya...minta izin letak resipi kat sini ye....

AYAM MADU BBQ

Bahan-bahan ( sekeluarga ):-
  • 12 ketul kepak/peha ayam
  • 4 sudu makan madu
  • 1 sudu makan ketumbar
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 1 sudu teh jintan putih
  • 2 inci halia
  • 10 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 3 sudu makan sos cili
  • 3 sudu makan kicap pekat
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 1 sudu makan cili boh (klu nk pedas blh tmbh lg)
  • 1 sb sos Hoisin (*ni akak tambah)
  • Garam secukup rasa

Cara-cara:-

  1. Kisar kering ketumbar, jintan manis & putih.
  2. Kisar/tumbuk halia, bwg merah & putih.
  3. Gaul semua bahan2 tadi ke dalam ayam. Sesuaikan rasa manis & masinnya.
  4. Perap semalaman @ sekurang2nya 2 jam supaya semua bahan2 td meresap masuk ke dalam isi ayam.
  5. Panggang/bakar seperti biasa. (*akak masukkan dlm oven dan bakar selama 20 minit api atas dan tambah lg 20 minit guna api atas n bawah - balik-balikkan ayam) kzai bkr dlm oven 200'c sampai masak..10 minit terakhir setkan oven kpd grill utk dpt kan kulit ayam yg garing2 sedikit.
  6. Sedap makan begitu saja @ dengan nasi minyak, nasi putih dsbnya.
Share |

5 ulasan:

geraugebang berkata...

kak gerau pun selalu cam tu...memeningkan ikan, ayam atau udang...dah keluar esbok masukkan balik...dan selalunya masuk tak keluar-keluar balik...ki ki ki

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Love pun dah shortlist recipe nih...hehe, blm terbuat lagik! Mintakkkk! cedapnyeeeee! ;)

E-na Zarina berkata...

E-na pun ada masa cam k.zai juga dok kuar masuk ayam x jadi nak masak...apa2 jenis bakar mmg sedap!

shima27 berkata...

baru jek blk fr dapur ummi td..dah nampak dah ayam madu ummi..skrg ayam madu akk zai lak...adeiii rasa ingin plak nk wat tp takkan ari2 nk mkn ayam madu?!! huhuu xper2 KIV dulu next week leh wat lg hehehee

openid berkata...

Salam Kak Zai,
Nampak macam tandoori chicken tue...sedapppnye.... ratah je pun habis ni..:)
Ijan