Ahad, Mei 02, 2010

Udang Goreng Berempah

www.tips-fb.com

Tengahari tadi masak lauk ni yg diinspirasikan oleh Zaiy yg tinggal kat Dubai nun...mmg sedap udang berempah ni...tengok kat dapur Zaiy pun dah terliur....tapi akak guna udang biasa yg sedang2 je...kalau guna udang galah pun lagi sedap ni...kalau lawan kan dgn nasi mimyak atau nasi beriani pun sesuai....minta izin c&p resipi kat sini ye zaiy...tima kasih..

Udang Goreng Berempah (Trymasak)

Bahan-bahan:

1) Udang (300g)
2) Bawang merah (4 ulas)
3) Bawang putih (2 ulas)
4) Bawang besar dicincang (1 biji)
5) Serai dipotong nipis (1/2 batang)
6) Daun kari (1 tangkai)
7) Ketumbar (1 sudu)
8) Serbuk cili (1 sudu)
9) Serbuk jintan manis (1/2 sudu)
10) Serbuk kunyit (1/2 sudu)
11) Serbuk jintan putih (1/2 sudu)
12) Gula (secukup rasa)
13) Garam (secukup rasa)
*** saya tambah 3/4 cawan santan dan 2sb kerisik

Cara-Cara:

Tumbuk serai hingga hancur diikuti dengan bawang putih. Setelah lumat, tumbuk bawang merah. Masukkan garam supaya mudah ditumbuk.Gaulkan udang dengan bahan ditumbuk, semua rempah, dan gula. Perap ½ jam. Goreng daun kari hingga naik bau. Masukkan bawang besar dan biar hingga layu. Masukkan udang, goreng hingga masak dan hidang.



Share |

9 ulasan:

maz berkata...

npak cdp la kak..kita klu udg memag pbret..dlm pti tu pnuh nga udg..suke beli..pastu simpan je..hihi..tpi bkn udg yg bsor2 la..

ZaiY berkata...

sedapkan udang tu, tmbah2 lagi kalau dpt udang yg segar2. kuah yg pekat tu pun kalu gaul ngan nasi panas2..ermmmmm..

mummyseri berkata...

Salam kak.
ermmm sedapnyer udg berempah ni yek.lainkali kite bole try msk cam ni..hehe sbb taunyer asyik msk smbal udang aje..(sbb tu je yg asben suke:)..

Hapi berkata...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Sari Yusa Ibrahim berkata...

salam, ermmm terbau2 pulak udg berempah ni..

nOOrsha berkata...

salam kak zai.. udang goreng berempah yg sungguh tempting!~ hihih...

zaidharis berkata...

oh, mengiurkan :)

Jemput datang blog ni,
http://zaidharis-leechmiracle.blogspot.com/

openid berkata...

Salam Kak Zai...
Beestnye dapat makan udang fresh gini.... :)

Selamat hari ibu buat akak :)

Ijan

LUBUK LOBSTER berkata...

best nyer lah kalo udang tuh boleh tukar dengan udang kara(lobster) jadi lobster goreng berempah .. fuuuhh !! mengancam !!

http://lubuklobster.blogspot.com