Isnin, April 19, 2010

Baked Macaroni and Cheese

www.tips-fb.com

Ni tengahari ahad punya menu...tengahari tu tak masak nasi,sbb semua org nk makan yg ringkas tapi mengeyangkan...Mr hb pun takde dirumah...lagilah senang nak masak2 yg ringkas mcmni...bahan2 mmg dah ada..ape lagi jalankan projek dgn segera sbb petang nak keluar...senang keje mokcik...ni pun bakar tergaring sikit...resipi dr umah Jee..tq Jee akak minta izin c&p kat sini yer...aritu pun npk gak menu ni kat umah Ummi..

Bahan:-
(A) Macaroni
  • 1/2 paket macaroni - guna brand San Remo
  • air secukupnya untuk merebus macaroni
  • sedikit minyak zaitun
  • sedikit garam
(B) Sos Merah:-
  • 1 botol sederhana sos spaghetti Prego ( guna Prego traditional sauce)
  • 1/2 paket (200 gm) daging cincang Ramly
  • hirisan hot dog (ganti dgn cendawan butang dlm tin)
  • 2 keping daun bay ( guna dried bay leaves)
  • sedikit garam
(C) Sos Putih:-
  • 2 sudu besar mentega/minyak zaitun
  • 2 sudu besar tepung gandum
  • 600 ml susu segar
  • 2 - 3 keping sliced cheddar cheese
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
(D) Topping - Mozarella

Cara-Cara:-

(A) Makaroni -
  1. Panaskan air, minyak zaitun dan garam hingga mendidih.
  2. Masukkan macaroni dan rebus hingga empuk.
  3. Angkat dan toskan.
(B) Sos Merah:-
  • Sediakan kuali/periuk. masukkan kesemua bahan dan gaul sebati. Masak hingga mendidih dan daging masak dan agak pekat. Ketepikan dan sejukkan.
(C) Sos Putih:-
  • Panaskan mentega/minyak dengan api perlahan, masukkan tepung gandum dan gaul sebati sekejap.
  • Masukkan susu segar, sliced cheddar cheese dan serbuk lada hitam. Kacau hingga adunan sedikit pekat dan berkilat. Angkat dan ketepikan.
Cara Melapis:-
  1. Masukkan 1 1/2 cawan macaroni ke dalam loyang/casserol tahan panas. Rata-ratakan. (x perlu sapu dengan apa2 minyak/butter pada dasarnya).
  2. Sudukan separuh adunan sos putih ke atas macaroni dan ratakan.
  3. Sendukkan sos merah pula ke atas sos putih tadi.
  4. Taburkan mozarella cheese.
  5. Ulang step 1, 2, 3 dan 4 hingga penuh bekas.
  6. Bakar macaroni pada suhu 160 C selama 35 - 40 minit atau hingga permukaannya nampak keemasan. (Lebih enak dimakan ketika panas atau dihidang suam. Boleh juga dipanaskan dengan microwave sebelum dihidangkan)

Share |

3 ulasan:

openid berkata...

Salam Kak Zai,
Cheese banyak yang sedap tue... best nye! terliur tengok custard tea cake akak tu... nampak gebu sangat :)
Ijan

shima27 berkata...

salam kak zai
wahh sedapnyaaa kita suke sgt macaroni n cheese nih! mkn ptg sodap..tuk bekfast pun sodap..ermm kebetulan ada balance cheese tu leh bkin skit :D heheee

iq berkata...

kak.. saya share resepi nih ye.. thanks..