Isnin, Disember 06, 2010

Apam Salju

www.tips-fb.com
PautanSalam maal hijrah buat umat islam dimana jua berada...dah ketinggian hari nak n3 sarapan pagi dan blh gak wat minum petang ni...sebenarnya tak rajin nak wat kuih2 ni...sll kalau tingin main tunjuk2 je...memandangkan raayat jelata kat umah ni tak ramai...masing2 dgn citarasa sendiri..sbb kan tingin nak merasa air tangan sendiri..dan sll tgk kt dapur kwn2..tu yg wat geram gak nk mengapam ni...merajin kan diri gak...mmg lembut dan gebus apam ni..aritu intai2 kt dapur Hana dan dapur mat...resipi asal dr cha@MyR...mmg dh ramai yg buat ni..dh lama gak simpan impian nk mencuba plk...nasi nya pun dh sll keluar masuk dr petiais tu...tima kasih semua akak c&p kat sini plk...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan nasi
2 cawan tepung gadum
2 cawan tepung beras
1 cawan gula perang (brown sugar)
3/4 cawan gula pasir (guna semua gula pasir pun ok, tapi manis, pandai2 adjust yea)
2 1/2 cawan air
2 camca teh instant yeast (mauripan)
Sedikit pewarna (jika suka) - guna warna pink,hijau apple dan warna asli
Kelapa parut + secubit garam, gaul rata

Baru keluar dr pengukus...panas2 lagi ni...


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Kisar nasi tadi bersama air, tuang air sedikit demi sedikit. Kemudian masukkan gula perang dan gula pasir, kisar sampai sebati.
  2. Dalam satu bekas, campur tepung beras, tepung gandum dan instant yeast, gaul rata dan tuang no. 1 ke dalam no. 2 dan gaul rata hingga sebati. Tutup bekas tadi dan perap 3 jam.
  3. Panaskan kukusan, balut penutup kukus dengan kitchen towel bersih. Bahagikan adunan kpd 3 bhgn dan warna kan mengikut kesukaan masing2. Sapu acuan apam dengan sedikit minyak makan dan sudukan adunan apam tadi 3/4 atau hampir penuh. Kukus 15 minit.
  4. Keluarkan apam dari acuan dan hidangkan dengan parutan kelapa tadi....

Share |

12 ulasan:

fara dean berkata...

assalammualaikum..
apam ni dlm list..
sedapnya kak nak 2 bijon ye..

hana berkata...

salam kak.. sungguh comeyyy... kita nak spoloh ketul er! lapa la sejuk2 nih...

Anawahid berkata...

cunnya apam tu kak, comei2...

Anawahid berkata...

cunnya apam tu kak, comei2...

Anawahid berkata...

cunnya apam tu kak, comei2...

Ayu berkata...

salam maal hijrah buat kzai & family ya..apam ni masih lagi belum terbuat2 ..hehe bila lah tu nak buat ya kak?..hehe

K.Nor berkata...

comel2.. nak 2 ketul boleh :)

Madam Sooyaree berkata...

sedapnye apam! nampak cantik aje naik

Jamie berkata...

Salam Kzai,
gebunya apam, mintak 2-3 ketui..ni yg teruja nak mengapam nie...bila lah nak sampai seru.

LinRosLy berkata...

SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH KZAI..

APAM TU ADA TINGGALKAN UTK LIN TAK....SEDAPNYA...BETUL2 BUAT LIN TERTAWAN!

MeknaBlog berkata...

huhuhu.....gebusnya..bak mai sepinggan 2....

tatabear berkata...

waaaa........ nk buat jugak la. tq for the recipe..