Sabtu, Disember 04, 2010

Ayam Panggang Serai

www.tips-fb.com
Hari ni tekak terasa nak makan ayam panggang pulak..tapi nak cari resipi yg simple je...sbb nak cepat masak dan makan...minta hb belikan sekor ayam dibelah dua je...ingat nak panggang setengah ekor je...kalau panggang sekor takut tak habis plk...sbb tak semua rakyat jelata ada dirumah hari ni...mcm biasa lah resipi cilok dr dapur Hana..sbb baru2 ni nampak hana memanggang ayam...mmg sedap ayam panggang serai ni makan panas2..ratah gitu je dgn kentang dan karot nye...kira hari ni akak berdiet tak makan nasi...blh gitew...tq Hana..akak c&p kat sini ye...
RESEPI AYAM PANGGANG SERAI
Source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam
  • *1/2 labu bawang putih
  • *2 inci halia
  • *1-2 batang serai
  • 1 sudu makan lada hitam - tumbuk kasar
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1-2 sudu makan madu
  • garam sedikit
  • lemon
  • butter - potong kecil @ minyak zaitun
  • kentang, carrot, bawang besar - potong empat

Cara-cara
  • Blend bahan bertanda * dengan sedikit sahaja air asal berpusing.
  • Campurkan bahan blend dengan kicap, lada hitam, madu, sedikit garam dan juga perahan lemon sedikit. Gaul.
  • Lumurkan pada ayam dan baki rempah lumur pada carrot, kentang dan juga bawang. Masukkan dalam mangkuk tahan panas. Perap sekurang2nya 2-3jam atau semalaman.
  • Panaskan oven. Selitkan potongan butter di celah2 ayam. dan bakar suhu 180 selama 1jam atau sehingga ayam masak. Setiap 15-20min jirus2kan air ayam ke atas ayam supaya permukaan atas tidak terlalu kering dan juicy.

Share |

2 ulasan:

Lyza berkata...

salam kak zai..
Comfirm mesti sedap ni..lihla singgah umah kak zai mkn tghari..hehe

LinRosLy berkata...

Ayam Panggang Serai Tu....Ada Tinggalkan Utk Lin Tak?....Terliur Tengok!