Isnin, Januari 17, 2011

Kek Coklat Kukus Zaima (very moist)

www.tips-fb.com
Minggu ni mmg minggu kek coklat...kek coklat lagi...kelmarin buat utk tetamu tapi resipi yg berbeza...yg ni pulak permintaan untuk kawan2 anak yg menyambut hari jadi beramai2 diluar nun..layan je lah selera mereka2 tu...kek ni takleh nak potong sbb mereka2 tu yg punye...resipi yg cukup popular dan akak amik dr Blog Teratak Chetam tokey kek...tapi akak bakar cara waterbath...malas nak keluar kan kukusan...timakasih pd penyumbang resipi kek coklat yg moist ni.

Kek Coklat Kukus Zaiima (very moist)
Sumber: NoorMasri

Bahan-Bahan:
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak (jika ganti dgn butter cair lagi sedap)
½ cawan susu manis
1 ¼ cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp soda bicarbonate
3 biji telur

Cara :
Campur koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut. Tutup api biarkan adunan suam Tepung, soda biakrbonat dan baking powder di ayak. Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi.Gaul rata dan campur tepung. Gaul sebati dan tuang dalam acuan dan jangan sampai penuh sebab nanti adunan naik. (tuang dlm 1/2 acuan je) Tutup acuan dng aluminium foil agar tidak masuk wap.Kukus selama 1 1/2 jam baru angkat dan sejuk kan .

TOPPING COKLAT dari Noor Masri

Bahan-bahan:
250 g coklat masakan } potong kecil2
1 sudu besar majerin
130 ml double cream atau whipping cream
sket gula halus secukup rasa (supaya topping tu tak pahit sgt) - optional

Cara membuat:
Cairkan coklat secara double-boiler Alihkan dr api kemudian masukkan majerin, gula & cream Kacau sehingga sebati. Curahkan atas kek kemudian ratakan Bila dah agak sejuk/beku baru boleh lorekkan dgn garpu secara melintang dan menegak selang seli.


Update: Khas buat Ekinjaja yg bertanya ttg BC utk tulisan atas kek

Buttercream (My Style)
Sumber: Nor@Secubit Garam
~ utk melepa/sapuan atas/keliling kek/tulisan atas kek
250gm butter
75gm shortening
125gm gula icing
1 sudu kecil vanila


Ayak gula icing 2 - 3 kali. Asingkan yg kasar jika ada.
Pukul butter dan shortening hingga kembang dan masukkan gula icing sedikit demi sedikit.
Pukul lg hingga betul2 kembang dan gebu.
Masukkan vanila dan pukul lg hingga sebati.
Boleh la digunakan utk mendeco dan juga utk tulisan atas kek.


Share |

12 ulasan:

mamawana berkata...

Cantiknyer...comelnyer kek...mesti sedap tuuuu....

Nieza berkata...

salam kak, terliurnya nengok kek yg cun mlm2 ni...sedapnya...nanti nk cuba jugalah..:)

Mas berkata...

cantiknya....teror la akak mendeko....
haa..memang sangat sedapp kek ni...mas pun suka..

LinRosLy berkata...

Salam KakZai Bucuk!

Selamat Hari Lahir Teratak Impian....Cantiknya Kek Tu...Bolehlah Lin Tapau...Hehehe

fara dean berkata...

Salam kak..
cantikk..mesti sedap tu..
oo klau tak kukus kta boleh gnti ngan cara waterbath ye..bolehlah nak sepotong..hihi

erinmizie berkata...

salam kak... sgt cantik...
nk tnye..cane nk wat krim untuk wat tulisan tu ek?? dlm proses nk blaja la kak..ley btau resepinye..

NoorMasri berkata...

cantiknya kek.....dah lama tak buat kek ni...sedapnya....!

Jamie berkata...

Sedapnya..nampak cam best jer..bila lah nak try nie..kalau buat saya jugak yg kena perabihkan..

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Another great resipi to try......thanks for the resipi.

erinmizie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
erinmizie berkata...

salam..tenkiu kak tuk resepi BC tu..
pelik sikit bile akk letak name saya ekinjaja..itu blog kawan sye..
blog sye indahnya dunia..sudi2 lah follow k..

umi berkata...

As salam kak zai. Tak pernah lagi buat kek coklat kukus, nampak yg kak zai buat ni, tergoda lak..!