Khamis, Januari 27, 2011

Menu Hari Ini Yg sempoi

www.tips-fb.com

Menu dinner hari ni masak lauk yg sempoi dan yg terasa tekak nak makan...biasa lah waktu bekerja kan... terkejar2 waktu yang singkat untuk kedapur...layan menu ulang tayang je...sotong goreng kunyit,asam pedas ikan tenggiri dan petola tumis air...hb laju je makan bertambah..hehehe...




Sotong Goreng Kunyit

Sumber: Wana@Potret Kasih

400 – 500 g sotong ( di bersihkan, buang perutnya dan di potong )
1 labu bawang besar ( di potong )
2 ulas bawang putih ( di pecah atau di tumbuk )
2 hiris halia
1 biji cili merah ( di iris )
6 biji cili padi ( sebiji2 atau di pecahkan sedikit )
sedikit daun ketumbar ( di potong )
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap manis
sedikit gula
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit.

Cara Penyediaan

1. Gaulkan sotong dengan serbuk kunyit dan garam kemudian masak dalam kuali hingga kering airnya.
2. Bila sotong telah kering airnya, angkat dan ketepikan.
3. Dalam kuali tadi masukkan 2 sudu besar minyak masak tumis bawang putih, halia, bawang besar cili merah dan cili padi. Tumis hingga berbau harum dan layu.
4. Masukkan sos tiram dan kicap manis. Akhir sekali masukkan sotong dan daun ketumbar.
5. Kacau seketika, sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dan dihidangkan.



Asam Pedas
Resepi: Kzai@Teratakimpian

Bahan-bahan:
Ikan tenggiri keping
2 biji terung atau bendi
Daun kesum
1/2 cawan jus asam jawa
Cili kering yg telah direbus*(agak2)
3 biji cili merah*
Sedikit kunyi hidup*
8 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(kisar)
Air secukup nya


Cara:
  1. Panaskan minyak dalam periuk,tumis bahan kisar hingga naik harum dan masak sekejap.Tambah cili kisar dan sedkit garam,masak hingga terbit minyak.
  2. Tuang air dan masukan daun kesum.Bila mendidih masukkan ikan dan jus asam jawa.tambah terung atau bendi.Masak hingga ikan masak.Rasa jika perlu tambah garam.
  3. Kalau suka bolih juga letak terung,bendi atau sawi jeruk.


Petola Tumis Air
Resepi: kzai@Teratakimpian

Bahan2:
1 batang petola - dibuang kulit luar
2 keping fucuk - direndam dan dipotong2
1 bungkus suun - direndam
1 bibi cili merah - dihiris
2 butir bawang merah - dihiris*
2 butir bawang putih - dihiris*
Sengenggam udang kering*
1 sudu kecil serbuk lada sulah/lada putih
Garam secukup rasa
Sedikit minyak utk menumis
Air secukupnya

Cara:
1. Tumis bahan2 yg bertanda (*) hingga wangi
2. Masukan air secukup nya dan bila mendidih masukan cendawan,fucuk dan suun
3. Bila bahan2 tu dah agak lembut,masukan petola,cili hiris,garam,lada sulah
4. Biarkan mendidih seketika hingga petola agak2 lembut sedikit.

Share |

6 ulasan:

Nieza berkata...

kak zai masak simple pun sodap!...:)

Ayu berkata...

salam kzai,
menu yang sempoi tapi sedap gilerr..
makan ni mesti perut ketat punya..sebab bertambah2 nasi 4-5 kali..(tak baca bismillah kot?)haha

azi berkata...

Salam Kak Zai..
Nampak sedap ajer masakan Kak Zai..walaupun Kak Zai kata simple..

Mas berkata...

kak zai...semua lauk2 tu sedap2 la...
mas tapau semua sekali la...

cikmanggis berkata...

alamak kzai..nampak telur sotong tu ..telan air liur Cm..sedap menu yg begini:)

Cho Zila berkata...

salam...
rasanya tak sempoiler... camner masakan saya hari2... kui kui...