Isnin, Mei 23, 2011

Ayam Panggang Ala KR Lagi!!!!!

www.tips-fb.com

Dah makan malam semua...orang umah ni meratah ayam KR je malam ni...dah lama tak memanggang...teringin pulak sesekali.Tak buat mashed potato pun...malas punya pasal...makan bogel2 dgn kentang bakar je...sesekali ala2 diet gitew...tak makan nasi...bolih ke?...hehehe...dulu dah pernah buat ni disini...jemput makan...



Ayam Panggang Ala Kenny Rogers

Bahan-bahan
  • 1 ekor ayam (bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil)
  • Bahan-2 untuk make up ayam :
  • 3 biji bawang besar
  • 4 biji bawang putih
  • 1 inci halia
  • 2 atau 3 sudu besar sos lada hitam - aku tadak sos nih ganti ngan sos tiram+kicap pekat n lada hitam byk.
  • 2 sudu besar madu
  • 1 ketul kiub ayam Knorr
  • 2 sudu besar gula pasir- hana gune gula perang
  • 2 sudu besar herba campuran- akak guna serbuk rempah paprika je
  • 1 1/2 sudu teh garam halus
  • Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
  • Sedikit mentega



Cara-cara
  1. Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
  2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah dibersihkan.
  3. Perap selama 1 1/2 jam.- hana perap semalaman.
  4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak n campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.
  5. Hidangkan bersama kentang goreng, coleslaw dan kentang



Share |

12 ulasan:

Nieza berkata...

Assalammualaikum Kak Zai, wahh sedapnya tgk ayam panggang akak tu...sungguh menyelerakan...kalau saya pun tak nampak nasi dah ni...suka ratah gitu jer..hehe

KakAsma berkata...

kak zaiiii....
tak cukup sekor tu kak kalau kat umah asma,hehehheeee mesti syok masa makan ..tul laa ratah ajerr

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Kak Zai,

Sihat ke?? Ayam KR...nampak sexy kak ayam tu ngan punggung yg montok...mkn pasti kenyang nie...hehe...tinggalkan nur sikit kak!

Wanieyra berkata...

Assalamualaikum...

dah lama tak makan macam ni, biasanya seekor ayam ni sekali ngap je...

bobhandburry berkata...

Salam kunjungan... blog menarik.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

bobhandburry berkata...

Salam kunjungan... blog menarik.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

TopsyTurvyMum berkata...

Salam Kak Zai,
Ayam panggang KR ni memang tak rugi cuba. Saya pun dah banyak kali buat. Asal ada ayam sekor mesti nak buat..

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum kzai...
nmpk sungguh sedap ler ayam tu akak... nie kena buat juga nie.. masuk list dulu... ;)

cik cek berkata...

Kzai....rajinnya memanggang ayam...pas ni tak yah bazir duit makan kat Kenny Rogers Rosters tu kan...nak makan buat je sendiri kan ...puas ati...nak makan byk mana pun boleh ...:)

Rabiatun Adawyah berkata...

assalamualaikum kak...sama yer kita ..hihihi..sedap kan kak? :D

Wattie berkata...

Assalamualaikum KZai,
Tak sat baru nampak kat rumah Tun, pun buat ayam ni gak... Terus rasa lapaq....nak banyakkkkk...

IDA JALAL berkata...

as salam kak zai

meleleh air liur tengok ayam panggang pagi2 bute ni :)