Jumaat, Julai 17, 2009

Kek Keju Tiramisu

www.tips-fb.com


Dah lama bercadang nak buat kek tiramisu ni....dulu pernah buat guna biskut tiramisu je...ikut resipi Hanieliza.....sedap gak....hari cuti2 ni bagus gak buat projek,kat umah ada owang nak makan...hari ni nak cuba buat guna kek span coklat pulak....kek dah buat sehari sebelum tu...hari tu teruja tengok kat FP Haniss dan resipi asal dr Umi_e @MyR....mengingatkan nastolgia nak buat semula....tak leh tahan tengok...yummy sgh kat umah Haniss tu....Haniss dah buat dua kali....kat sini dan kat sini....c&p dr Fp Haniss....tq Haniss...kita buat kek span coklat guna resipi SL yg pakar kek kat Johor tu...resipi bolih lihat disini...tq Nina...


Kek Keju Tiramisu Simple
Sumber: umi_e (myresepi.com)

Bahan-bahan ( 8 orang atau lebih )
1 biji sponge kek atau apa2 kek
250ml whipping cream
200ml cream cheese - haniss guna jer sebuku tu 250gm
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
1 sudu makan serbuk nescafe
serbuk koko untuk hiasan

Cara-caranya
1. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
2. Satukan gula, cheese dan cream
3. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
4. Potong kek pada 3 bahagian
5. Susun 1 bahagian dalam bekas
6. Tuangkan 1/3 bahagian bancuhan nescafe ke atas kek
7. Sapu 1/3 bahagian adunan cream+cheese tadi atas kek
8. Susun lagi bahagian yang selebihnya
9. Ulang sampai habis kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar...
10.Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya...



Share |

16 ulasan:

ain berkata...

saya suka kek ni. buat pun mcm tak susah je. boleh try nanti2.

Datin El berkata...

Wah..mengancam sehh....nak sepotong boleh..

umi_e berkata...

salam... kak e sendiri dah berzaman tak buat tau... bila tengok orang cuba resipi yang dikongsi, rasa seronok pulak :) ~Thanks mencuba~

mamasya berkata...

Yummynya tiramisu k.Zai tu....
elok jadi sponge kek k.Zai,
saya tak berapa pas lagi buat sponge kek ni.tu yg asyik terbantut nak buat tiramisu guna sponge kek.

kucingorengemok berkata...

tekak dah teringin...

FiDa@aMiDa berkata...

salam kak zai

sedapnya...tak pernah lagi try buat tiramisu ni

blogresipi berkata...

Aduhh kak zai.. macam kat kedai jer... cantik nye akak buat kek neh..

CIKMA berkata...

salam kak...
wah!!!mmg terbaek!!!blum try lgi buat tiramisu guna kek...nak try ler plak...:)...sya pun selalu guna biskut jer...tp mmg tiramisu ni sedap...:)

BlueberrY CheesE berkata...

nyum3!!sedapppppppp..

waniey berkata...

salam..akak..nk tnye..whipping cream tu akak gne non-diary whipping cream ek?hehe..sy kompius..

k.zai berkata...

guna whipping cream utk adunan dlm kek..jenis tawar..
non diary manis utk topping

Nazariah berkata...

Saya minta izin ambil resipinya ya...:)

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam..
Sedap tengok kek tu...
nak buat jugak la..

misz roses berkata...

askum akk..sy mintak izin share yer resepi ni...sy da cuba & siap bawak kt ofis lg..ofismate suma pujiiiiii..memang sedappp dieorg ckp siap nk order lg..hehe..ape2 pn mmg trbaik laa...

Siti NurHajar Mariam Wan Jaafar berkata...

kalau xde sponge kek,gune marble kek bleh tak?hhahaaa..x jmpe la sponge kek..da bnyak kedai cari...

Nurul Husna berkata...

ad mase nk try buat.. thanks utk resepi nye... =)