Selasa, Oktober 20, 2009

Puding Karamel

www.tips-fb.com
Hari cuti aritu teringin plk nak makan puding karamel ni...sejukkan dlm petiais dan makan sejuk2 mmg sedap masuk dlm tekak....tekstur nya pun halus...buat dua adunan,satu adunan bawa kat ofis bagi kengkawan rasa...kejap je licin...puding ni mmg selalu buat dan kat sini pun ada...resipi asal dr dapur Feqah dan C&P dr dapur Mamasya....



Puding Karamel Feqah
Bahan-bahan :
Untuk gula hangus:-
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas

Untuk Puding:-
4 biji telur
1 tin susu cair
2 sudu besar esen vanila
2 sudu besar tepung jagung/tepung kastad

Cara Membuatnya :
1. Masak gula hangus hingga cair. Tuangkan air panas.Kacau hingga sebati.
2. Kisar telur hingga kembang dan masukkan susu cair. Kisar lagi hingga sebati.
3. Masukkan esen dan tepung jagung dan kisar sebentar.
4. Tuangkan 1/2 adunan gula hangus dalam loyang 8 inci.Tuangkan adunan puding.
5. Kukus 20 minit hingga masak.



Tips membuat puding karamel:
1. Untuk membuat gula hangus, masukkan gula ke dalam periuk dan panaskan dengan api perlahan.Kacau supaya tidak hangit .Jika ia hangit, rasanya akan pahit.
2. Setelah gula hangus cair dan bewarna keperangan, tuangkan air panas atau air paip.
3. Kacau segera supaya gula tidak berketul. Kacau hingga cair.
4. Telur dan susu dikisar hingga sebati.
5. Tapiskan adunan sebelum dituang ke dalam loyang.
6. Biarkan puding sejuk dalam loyang sebelum diterbalikkan dalam pinggan.
Share |

9 ulasan:

ain berkata...

zati anak sy yg tua suka mkn puding karamel ni!! cuti sek nanti blh lah buatkan dia lg.

Watierman berkata...

Sedapnya ....tapi malas nak buat..manisan...kat rumah ni kurang sambutan...huhuhu

blogresipi berkata...

esh karamel puding tuh la... nak tolong fotong jeeee....

indahhouse berkata...

Salam kak zai,
Puding karamel!! saya suka ni. dah meleleh juga ni kak. huhu, tingin nak buat la. ari ni,jamu mata dulu...

hana berkata...

akak..nk tnya, maksud kisar tuh kisar ngan mixer ker? klu gune blender boley kaa? ker gune wisk n kacau gtu2 jerk? ishh manyak tol soklan! buatnyer ntah biler.. ngee ngeeee.. dh lama nk try yg nih tp tak terbuat2! hehehe

boxhousestudio berkata...

mmmm...cantek hasil kerja tangannya...nak cikit..he he he

Azura Suhaimi berkata...

Salam kenal kak zai, memang menyelerakan sungguh puding nih rasa nak buat juga jek

Aqil berkata...

salam k.zai...sedap puding nih..saya suka teksturnyer TQ for sharing... mintak halal ye resepi nih sy simpan tuk rujukan ;D

eamy milea berkata...

thanks akak..tengah kukus resepi ni..kalau menjadi sy buat entri n tagg kat akak ye,.. =)