Khamis, Oktober 22, 2009

Sambal Kentang Hijau & Masak Lemak Udang Dgn Pucuk Ubi

www.tips-fb.com
Pagi tadi sebelum pergi keje,sempat lagi masak dua lauk ni....kalau dah masak pagi...balik keje ptg krg bolih berehat dan panaskan apa yg patut dan goreng ikan kering je...taklah tekejar2 sgt...bolih rehat dan tgk Tv lg tu..itu yg penting tu....hehehe...resipi sambal kentang ijo ni cilok dr dapur Anawahid...ana minta izin c&p resipi dan cilok resipi sekali ye...yelah skrg ni tgh isu panas...takut gak ni...selalu buat sambal kalor merah je...kira ni pestime buat kalor ijo plk...tambah cili padi sikit utk menaikkan sengatannye...sedap dan menyengat...thanks Ana....

Bahan2nya:-

Segenggam besar ikan bilis - dikopek
3-4 biji kentang - dibelah 4 n hiris
8 biji lada hijau - ditumbuk kasar (tmbh cili padi sikit)
1 biji bawang besar - ditumbuk
3 ulas bawang putih - ditumbuk
sedikit serbuk kunyit
1 sudu besar gula
garam n pak aji secukup rasa

Cara2nya:-
1. Goreng kentang dn ikan bilis sehingga kekuningan dan garing terlebih dahulu dan ketepikan.
2. Panaskan minyak, tumis bahan2 tumbuk sehingga naik bau dan sedikit garing dan masukkan serbuk kunyit. Masukkan pula gula, garam dan pak aji secukup rasa.
3. Akhir sekali masukkan kentang dan ikan bilis, gaul rata dan siap

Masak lemak cili padi udang dgn pucuk ubi...pun ijo gak
Share |

6 ulasan:

LOVE berkata...

Wow! Besnya kentang + ikan bilis tuh! Semua dah try erk...Love will try one day! ;)

ain berkata...

bstnya masak lemak udang ngan pucuk ubi tuuuuuu!!!!

blogresipi berkata...

Kalau saya dapat dua lauk ijau akak nie, tak sempat pergi keje dah terjah sekali.balik kerja tak sempat duduk haruss terjah lagi sekali.hehehe...sedappp tuuu.

geraugebang berkata...

dah lama tak berpantang. Tapi rasanya kali ni meroyan tengok lauk.

Azura Suhaimi berkata...

Bestnye lauk akak..simple tapi sedap...terliur lah

mamasya berkata...

Salam k.Zai

Terliur dgn udang masak lemak..favorit saya udang masak lemak..dan lain2 masak lemak.
re; bandar Brunei tempat saya tinggal dgn Miri dlm 2 1/2 jam driving.kdg2 pergi balik hari ke Miri..tp kalau menginap mmg pilih dok apt.mmg seronok dpt jumpa kawan siber terasa mesra setelah hanya bersua di blog. Syakirahpun dpt jumpa kawan sebaya...
sy akan pulang for good dec nanti..