Ahad, November 08, 2009

Udang Nestum

www.tips-fb.com

Dah lama tak masak berlaukkan udang...menu berasakan nestum plk,lebihan buat kek aritu. Anak lelaki kat umah ni tak makan udang sbb alergik...kuat betul pantang dia ni...sesekali tu nak layan gak tekak ni...kekadang tu seram gak..."King of cholesterol" ni...kena berhati2...selera nak gak makan...sesekali teringinlahkan...jom layan menu yg simple dan sedap ni...sumber resipi -Mesra.net Resepi...tapi resipi ni ceduk kat dapur ummi Kuantan...tq ummi...mmg sedap sgt kan ummi kan...

Bahan:-

15 ekor udang sederhana
3 sudu besar marjerin/butter
2 tangkai daun kari (hiris)
3 biji cili padi (hiris bulat) - ummi letak 5 biji (sy letak cili merah hiris)
5 - 7 sudu besar bijiran nestum
2 sudu besar gula
garam secukup rasa
2 cawan minyak untuk menggoreng udang



Cara Memasak:-

Lumur udang dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng sebentar. Toskan. Kemudian cairkan marjerin di dalam kuali yang bersih. Tumis daun kari dan cili padi hingga wangi. Masukkan udang dan gaul sebati. Masukkan gula dan garam secukup rasa...gaul. Masukkan nestum dan gaul sebati. Angkat dan sedia untuk dihidangkan.

Share |

2 ulasan:

ain berkata...

sy pun allergic udang gak. pantang jumpa udang...kemaruk.hehehe

shima berkata...

salam kzai...
pkbr? lama sungguhla shima x singgah kt dapur akak ni...rindu sgt bila tgk masakan kengkwn len..tingin nk pegang periuk belanga cam dolu2..apakan daya pas dpt bb ni mcm x cukup msa dibuatnya! huhuuu nway thanks ye singgah fp shima..mmg dah bersalin pun dpt bb girl. heee