Selasa, Januari 12, 2010

Famous Amos Chocolate Chips Cookies

www.tips-fb.com

Ni projek anak dara sorang kat umah ni masa cuti aritu buat kudap2...masa hari raya baru lps ni pun ada buat cookies ni..tapi tak sempat nak posing..bila sibuk2 dah habis dingap..kali ni buat lagi..kenalah pd selera dia tu buat berulang kali w/pun tak raya..resipi cilok dr umah hana..tq hana

Bahan-bahan
  • 1 cawan gula- hana tak buh!
  • 1 cawan padat gula perang * - tapi hana lbhkan sedikit gula perang
  • 1 cawan mentega
  • 1 cawan minyak
  • 1 telor
  • 1 sb susu segar
  • 4 cawan tepung gandum
  • 1 sk garam *
  • 1 sk cream of tartar- hana gune emplex
  • 1 sk baking soda
  • ½ cawan walnut cincang - hana gune badam cincang
  • 2 cawan semisweet chocolate chips
  • 1 sk vanilla extract
Cara-cara
  1. Pukul gula, mentega, minyak, telor, susu and vanilla hingga sebati.
  2. Masukkan bahan2 kering, walnut dan chocolate chips
  3. Adunan nampak lembik, sudukan satu sudu kecil ke atas dulang pembakar, tak perlu di gris.
  4. Bakar pada suhu 350 ‘F (175’ C) dlm 10-15 minit (bergantung pada jenis oven)
  5. Nota * Rasa agak manis, boleh kurangkan gula perang kepada ½ atau ¾ cawan. Jika mentega dah masin kurangkan garam kepada ½ sk.
  6. Cookies ini agak peroi, jika suka keras sedikit, lebihkan tepung ikut kesukaan.
  7. Walnut boleh diganti dengan kacang jenis lain.
Share |

8 ulasan:

blogresipi.com berkata...

Alahai cantiknye gambar kak Zai amik... berseri seri dengan bunga tuh sekali.. cedapnye wat sendirik sekut fames amos ni.. kalau beli mahal sekut neh.

Watierman berkata...

Alahai Kak...choclate chips lak dh habis...terasa kat tepi bibir lak...sedapnya sekut ni!!

emilia berkata...

cantiknyer gmbr..leh msuk mjlah ni..bestnyer mkn biskut kuyah2 dpn tv..sedap ni..

ima berkata...

salam kak zai...alahai kat umah ni banyak choc chips...bolehlah cuba nanti kalau rajin...memang nampak sedap.

ain berkata...

dah cnp recipee ni. tinggal nak buat je. mintak2 rajin la mggu depan.hehe

mamawana berkata...

nyam...nyam.....

Jamie Ishak berkata...

salam...

saya selalu baca blog akak...nak try lah resepi nie...tapi nak tny vanila extract tu cam mane upe nye...puas cari x jpa...boleh bg th kat saya nak beli kat mane...saya dok area kl saje

umi fatihah maisarah berkata...

Salam kak zai...izin kn saya utk ambil & cuba resepi ni ye...ank2 saya p'gemar no. 1 choc chips ni...