Sabtu, Februari 20, 2010

Tetamu yang Singgah

www.tips-fb.com

Sesudah beberapa minggu...telor yg dieramkan olih ibu nya telah menetaskan dua ekor anak burung yg comel...tapi telah menjadi perhatian sang kucing dirumah ni pulak...nyaris ibunya kena terkam olih kucing tu...ni kena jaga supaya anaknya tidak menjadi mangsa sang kucing tu pula....kesian dgn anak burung ni..setiap pagi ibunya dtg memberi makan dan waktu malam dtg tidur bersama dgn anaknya didlm sarang.

Dipagi ahad yg hening ni..mari kita cuci mata dan release tension sikit...hihihi..dah takde keje lah ni...dalam minggu ni mmg akak sll lihat sang burung ni ulang alik dan membawa sampah2 kering kedlm pasu bunga kat sudut umah akak ni...akak dah fikir,ni mesti kes nak wat sarang lagi ni..sbb dah pernah sang burung yg lain wat sarang kat pepohon bunga disini...akak biarkan aje..seronok gak tgk pembesaran anak2 burung ni..bukan sll dpt tgk..tapi akak tak pasti jenis burung apa...akak bukan arif ttg jenis burung2 ni...rasanye burung kelicap kot..sbb spesis ni je yg sll mengicau dan bertenggek disini dipagi hari...masa akak nk snap gmbr burung ni larilah plk..sbb dia takut kat akak yg menghampirinya...bunga ni jenis gantung dan bukannye pokok bunga hidup pun,yg palsu je...mungkin tempat tu stategik kot buat dia untuk bertelor...

Tengok sarang nya yyg kemas buatan nya...kretif betul dia...


Masa mula2 aritu ada satu biji telor je..selang dua hari tambah dua biji plk...

Di pangkal pasu bunga nilah sang burung bertelor...

Nampak tak sang burung ni lari kat tepi tiang tu..dia lari bila akak hampiri sarangnya...lepas akak masuk dlm umah,akak intai npk dia dtg semula kesarangnya...

Share |

2 ulasan:

openid berkata...

Salam Kak Zai,
Alahai pandai dia buat sarang kat situ. ada telur lak tue..tak lama lagi dapat cucu la akak.hehehe

Ijan

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Zai..
Cantiknya kaler telur diaaa...Bertuah tu...bukan senang nak jumpa sarang burung kat depan laman ni....