Isnin, Februari 22, 2010

Kek Marble

www.tips-fb.com
Cuti minggu baru ni terasa nak buat kek marble plk utk wat kudap2...kek marble ni ada mcm2 versi kan...yg ni plk kek marble yg pernah ditayang kat n3 Leen@Cetusan selera dan juga kat dapur maklang azie sumbangan Chef Zubaidah...tapi maklang buat dua kalor je...teruja bila tengok kek yg dah dipotong didapur Leen..gebu sgh...senang je nak buat dan putar sekali semua bahan....akak c&p je resipi ye Leen..tq semuanya...


MARBLE CHOC. CAKE
sumber : chef zubaidah

Bhn250g tepung naik sendiri } ayak
1st bpowder } sukat membumbung
200g gula castor - boleh kurangkan jika manis
6 biji telur
1sb ovalette
2sb susu pekat manis
50g susu cair/air
90g myk @ 175g butter cair
1sb choc.emulco

Cara
Pukul semua bhn kecuali minyak sehingga gebu dan pekat (bertukar kaler jadi putih)
Last sekali masukkan minyak dan gaul sebati ngan whisker
Ambil 1/4 adunan dan campurkan emulco
Marblekan ikut suka.
Acuan 10x10Bakar hingga masak...suhu 170 selama 25'
(utk 1/2 adunan, api bwh dulu, minit terakhir api atas bawah)



Share |

8 ulasan:

openid berkata...

Cantik nye marble dia... rapi di gores gores... memang sedap buat kudap2 ngan air kopi ni kak zai :)

Ijan

TopsyTurvy Mum berkata...

wah..wah..wahh kak zaiii!!

menggoda betul..my kids mmg suka sgt kek marble ni :)

ain berkata...

cantik akak lorek marble kek akak tu!

ima berkata...

salam kak zai...sedapnya tengok kek itu...nanti nak copy resepilah ye...

♥LOVE2COOK♥ berkata...

OMG, ur marble is sooooooo tempting! Makes everyone drool for! ;)

NekPP berkata...

setuju gan love!!! ;))

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Zai...
Jeles tgk marble akak tu..cantikkkkk

Watierman, rmanbkr berkata...

Memang menggoda cara lorekkan marble tu....hasil selepas dipotong juga nampak tak mengecewakan!