Sabtu, Februari 27, 2010

Sardine Roll

www.tips-fb.com

Selamat pagi semua...dah sarapan ke...wah akak awal masuk n3 arini...tengah rajin ni,tapi menu minum petang semalam ni..hehehe...sedap wat minum petang ni..resipi dah lama waiting list...pagi semalam pun ada npk kat umah Am@Flora wat sarapan...resipi ni dah lama gak peram dan ceduk dr dapur Ummi,asal resipi dr dapur Jun...dah lama dok jeling2...semalam merajinkan diri nguli2 pastri...banyak gak dapat,buat comei2...pastrinya mmg rapuh dan rangup ni...dlm petiais ada lagi yg belum bakar ni,semalam bakar tak muat dlm satu loyang besar tu...tq semua...


Bahan Pastri:- (kurang lebih 34 ketul)
  • 250 gm mentega sejuk
  • 500 gm tepung gandum
  • secubit garam
  • air sejuk (dari peti sejuk)
  • 1 kuning telor - untuk sapuan sebelum dibakar
Cara Membuat:-
  1. Gaulkan mentega dan tepung dengan hujung jari sehingga menjadi seperti breadcrumbs.
  2. Masukkan garam dan air sejuk dan uli sehingga menjadi doh.
  3. Balutkan doh dengan plastik dan sejukkan di dalam peti ais sementara membuat fillingnya.
  4. Bila filling telah sedia digunakan (telah sejuk), keluarkan doh dari peti ais.
  5. Gelekannya dengan rolling pin hingga nipis. Potong kepada bentuk segiempat tepat.
  6. Letakkan filling di atas doh dan roll.
  7. Letakkan di atas dulang yang telah disapu mentega dan dialas. Hiris-hiriskan bahagian atas doh (jangan sampai putus).
  8. Kemudian disapu kuning telor atas doh.
  9. Bakar selama 40 minit dengan suhu 175C.

Baru keluar oven...masih panas ni...

Bahan Filling:- (my style)
  • 1 tin sardin (besar) Ayam brand - ambil isinya saja dan hancur2kan dgn garfu
  • 1 labu bawang besar - dicincang
  • 1 sudu besar cili kisar
  • sedikit perahan limau nipis
  • garam secukup rasa
  • 1 1/2 sudu besar minyak masak

Cara Memasak:-

  1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar dan cili kisar dengan api perlahan.
  2. Bila terbit minyak, masukkan ikan sardin yang telah dihancur-hancurkan. Gaul rata.
  3. Masukkan perahan limau nipis dan garam secukup rasa.
  4. Angkat dan sejukkan.
Share |

3 ulasan:

ain berkata...

wahhh...macam byk je tu kak zai. boleh ler kasi saya sikit ekh.hehe

Am-flora berkata...

alamak.., cunnya sadin roll zai..! jelous nya kiteee..
Nakkk srdin roll dgn pinggan2 nya skali.. santekkk nya...!!!

FiDa@aMiDa berkata...

salam kak zai...wah elok tersusun sardine roll tu nmpk pro lah kak hehehhe