Isnin, Mei 24, 2010

Nasi Ayam Ipoh

www.tips-fb.com
Masa ni kira ada lah angin R datang bertiup...tu yang terajin sikit nak wat nasi ayam...senang takyah nak masak lauk berbagai2... ari tu ronda2 nampak kat umah Ayu pastu umah Ika tu yg tingin nak wat plk..resipi asal dr Quinnie @MyR..mmg sedap nasi ayam ni...ayam ni akak bakar je..malas nak menggoreng...resipi terjah kat dapur Ika tima kasih semua dan pada empunya resipi minta izin letak resipi disini ye..


Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • *BAHAN NASI*
  • 4 mug beras
  • 4 1/2 mug air rebusan ayam
  • 2 inci halia*
  • 3 biji bawang putih*
  • 3 helai batang daun bawang (ambik bhgn bawah dia...yg ada buah dia tu sekali)
  • 1 sudu besar minyak bijan
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 helai daun pandan
  • 4 sudu mentega
  • *BAHAN AYAM*
  • 1 ekor ayam
  • 3 biji bawang putih*
  • 1 inci halia*
  • 3 sudu besar kicap lemak manis
  • 2 sudu besar sos tiram dan 1 sudu besar cuka
  • 1 sudu besar madu ( kalau tak dek pun tak pe)
  • *BAHAN SUP*
  • air secukupnya
  • 4 bawang putih diketuk
  • 3 inci halia di hiris
  • 3 helai batang bawang
  • 1 biji sengkuang dipotong dadu
  • 1 sudu besar serbuk lada sulah
  • *BAHAN CILI*
  • 10/15 biji cili burung
  • 6 biji cili merah
  • sedikit halia (ambik dari rebusan)
  • 5/6 biji bawang putih
  • 1 biji limau kasturi/nipis
  • sedikit air dari air rebusan ayam
  • garam n gula secukupnya
  • *BAHAN KICAP*
  • 5 biji cili burung
  • sedikit halia (ambik dari rebusan)
  • 4/5 biji bawang putih
  • kicap secukupnya
  • air rebusan ayam secukupnya
  • tepung jagung di campur dgn air secukupnya (utk pekatkan)
  • *BAHAN HIASAN*
  • tomato, salad, daun sup dan bawang, timun
Cara-cara:-
Mula2 buat air rebusan ayam...(bahan2 dalam sup) masukkan semua bahan...kecuali sengkuang dan serbuk lada sulah. tutup periuk dan masak hingga didih.Selepas air mendidih, masukkan ayam. biar ia masak selama 20 minit. selepas 20 minit, angkat ayam tadi dan toskan.

Method Untuk Nasi
Mula2 masukkan majerin dalam periuk elektrik, biar ia mencair, kemudian masukkan bahan* yg telah di blend. biar naik bau. kemudian masukkan batang bawang dan daun pandan. bila dah layu sikit masukkan sos tiram dan minyak bijan. kacau2 sekejap,kemudian masukkan beras, sedikit garam dan air rebusan ayam. biarkan hingga nasik masak.

Method Untuk Ayam
Ayam yg telah di toskan tadi di masukkan kedalam satu magkok besar. masukkan bahan* yg telah di blend dan semua bahan2 lain...kacau2 rata dan biarkan 1/2 jam. selepas ayam diperap, boleh lah digoring atau di bakar dalam oven. kalau nak goring jgn goring terlalu lama...agak2 kaler dia dah bertukar kehitaman boleh diangkat terus.

Method Untuk Sup:-
Baki air rebusan tadi didihkan kembali bersama sengkuang dan serbuk lada sulah. kalau air rebusan dah berkurangan boleh lah di campur dengan air biasa. masak hingga didih. perasakan sup. (Saya masukkan 1 kuib ayam, garam dan serbuk perasa untuk ini)
selepas semua dah masak, boleh la di makan...cara penyediaan...timun, tomato dipotong nipis2. daun sup dan bawang di potong halus dan di masukkan kedalam sup tadi.
Share |

5 ulasan:

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Alamakkkkk...ayam!!! Nasi Ayam lagik...mintak kak! Love lapar sgt karang! Sedapnye akak masak...WOW! ;)

psst...akak, there r some awards waiting for U at my space...check-it-out! ;)

ain berkata...

wat a coincidence, hari ni pun sy buat ns ayam gak, tp bukan ns ayam ipoh, nasi ayam balau je.main campak2.hihihi

indahhouse berkata...

salam kak zai,
wah...nasi ayam ipoh mai... cantiknya kak deco. mmg buat berselera camni.. ;)

sweet thots berkata...

salam k.zai...
nampak sedapnya nasi tu... ingat nak buat juga ujung minggu depan kot. minggu x boleh pulak, ada majlis kat kg.

Min Bakingproject berkata...

salam dik, nampak sedap betul resepi ni.. kalau mak akak, utk cili tu kami blend sekali ngan kismis. Bagi rasa manis sikit. Tq for the resepi. :)