Rabu, Mei 26, 2010

Carrot Cake

www.tips-fb.com
Dah lama tak wat kek karet ni...karet mmg dah lama bertapa dlm petiais tu...bila tengok kat umah Ika haritu..tu yg tergoda tingin nak wat...nak ngendeng jauh sangat...kek karet mmg feberet kita...sedap kek ni tau..dah pernah wat dulu..leh tgk kat sini tapi resipi lain dan kat sini guna resipi yg sama...kira dah dua kali wat kek karet ni resipi yg sama...tapi resipi yg ni rasa lagi sedap pada tekak kita lah...suka letak kismis banyak2 sikit...resipi asal dr Lily@MyR pastu sampai kat umah As NZ dan Umah Hana dan sampai plk lah kesini dah dua kali mencuba....letak resipi sekali lagi kat sini ye senang nak tengok...tima kasih semua dan yg empunya resipi..


Bahan-bahan
  • 3 cawan lobak merah -di parut
  • 4 biji telur
  • 1 1/4 cawan minyak sayur- next time nk kurangkan maybe 3/4cwn@1 cwn memadai- sy letak 3/4 cwn minyak jagung
  • 2 cawan gula- hana kurangkan sbb ltk madu dua sudu. lg sedapp!- sy letak 3/4 cwn brown sugar,1 cwn gula castor dan 1 sudu madu
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan golden raisin
  • 1 cawan walnut- roast & crush- x letak
  • 1 sudu teh garam halus
  • 2 sudu teh soda bikarbonat- hana kurangkan- letak 1 sudu teh
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh serbuk kayu manis - x letak
  • Topping/Glazing
  • 1 1/4 cawan gula icing
  • 3 oz creamcheese ( maaf ya, nnti i convert into gm)
  • 1 sudu makan corn syrup ( boleh diganti ngan golden syrup)
  • 1 sudu teh vanilla extract
Cara-cara
  1. Ayak tepung bersama garam, baking powder & soda.
  2. Masukkan pula parutan lobak merah, walnut &raisin kedalam tepung. Gaul rata.
  3. Didalam bekas lain, pukul telur,minyak & gula hingga sebati.
  4. Masukkan campuran telur kedalam campuran tepung dan gaul rata.
  5. Masukkan adunan kedalam loyang 10" yg telah di gris.
  6. Bakar didalam oven yg telah dipanaskan selama 50-60 min pada suhu 175C atau sehingga masak.
  7. Bila sudah masak, keluarkan dah sejukkan dan masukkan kedalam peti sejuk sehingga betul2 sejuk.
  8. Setelah sejuk, boleh dihias dengan creamcheese glazing.
  9. Topping/Glaze- Pukul creamcheese bersama gula icing, syrup dan vanilla extract.
UTK TOPPING hana gune resepi zaliana.- sy pun sama gak cam Hana
50 gm mentega
215 gm krim keju
130 gm gula aising - hana kurangkan
1 camca teh esen vanilla - hana ganti jus lemon
> pukul semua sebati dan sapukan atas kek.

ataupon yg nih! resepi k.nor! sama jerk lbh kurang..
125g creamcheese
60g butter
60g gula - leh kurangkan
sesudu kecil jus lemon - optional
> Pukul semua bhn hingga lembut dan gebu! sapukan ke atas carrot cupcake. kalau tak habih, bleh wat krim apa2 jenis swiss roll cake.

Catitan: Belah dua kek dan sapu frosting kemudian lapiskan dgn sebelah lagi dan topping kan
Share |

5 ulasan:

mummyseri berkata...

salam kak zai..
dtg pepagi2 ni..
nak sepinggan nasi ayam yg menyelerekan n sepotong kek keret ye :)..

indahhouse berkata...

salam kak zai,
Morning... datang nak mintak satu slice. hihi. cantik kak hias kek tu, smoooth jer..

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Uwaaa, I really adore Ur cakes la kak! They all look sooooooo yumm n gorgeous! Wonder when will I bake a cake like this...;)

ain berkata...

carrot cake fav saya. bestnya klu dpt a slice or two dr kak zai.hehe

mamawana berkata...

Assalam..

Ingin tahu. Minyak sayur tu lemak sayur ker. Tq for sharing resipi yang.