Rabu, Jun 30, 2010

Ikan Masak Asam

www.tips-fb.com
Dah makan malam dan dah berbuka posa semua...mesti masak lauk yg enak2 kan...akak masak lauk yg ringkas je tapi tetap mengecurkan selera...sedap ni..kalau takde selera makan,menu ni mmg jadi pilihan...resipi cilok dr umah Hana yg tgh kesunyian ditinggalkan laling nya yg gi ke US...cian..nnt tunggu laling balik ye...dak Darwish kan ade sebagai penghibur...hehehe...resipi asal dr MyR yg tak leh nk buka skrg ni..ngape ye..


Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam - hana tuko ikan
  • * 3 ulas bawang putih
  • * 3 biji bawang kecil
  • * 1/2 inci halia
  • * 1/2 inci lengkuas - hana tk tumbuk
  • * 1 sudu teh jintan manis - hana tk tumbuk juge
  • 10 biji cili api - belah 2 (tp x putus)
  • 1 biji bawang besar dipotong bulat
  • 1 batang serai diketuk
  • 2 sudu asam jawa tanpa biji - bancuh dengan air
Cara-cara
  • Ayam atau ikan di potong sederhana besar & digoreng hingga kekuningan (jgn terlalu garing) - hana goreng tambah garam dan kunyit
  • Tumbuk bahan bertanda * dan ditumis bersama serai hingga kekuningan.
  • Masukkan cili api, bawang besar, air asam & ayam@ikan.
  • Perasakan dgn garam. Masak hingga kuah agak pekat.
  • Sedia utk dihidang.

Share |

1 ulasan:

ain berkata...

mcm sedap nih.. nnt nak trylaa...