Isnin, Jun 28, 2010

Telor Ikan Masak Lemak Cili Padi

www.tips-fb.com
Salam Semua dah makan...dah tidor diulit mimpi...mestilah sudahkan..hari dh tgh malam baru sempat nak N3...ni menu tertunda pd hari ahad...takleh celoteh panjang2..tnet slow giler...Bohsan!!!! tak tau lah skrg tnet ni menjadi2 slow nya kat kwsn umah ni...tunggu lama2..jap lg hilang plk...nak buka satu n3 pun nak tunggu sampai boring moring dibuatnya...nk gi ronda2 pun takde mood dibuatnya...

BAHAN-BAHANNYA :
1 peket telor ikan tenggiri atau apa2 ikan ( lebih kurang 800 g)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat2
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
2 keping asam gelugor
Garam secukup rasa
3/4 cawan cili padi kampung*
1 inci kunyit hidup*
4 biji bawang merah*(*ditumbuk halus)


CARA MEMASAK :
  1. Telor ikan cuci bersih dan toskkan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan bahan tumbuk halus, serai dan santan cair, kacau dan didihkan. Masukkan telor ikan dan tambah santan pekat. Bila mendidih, masukkan daun kunyit dan perasakan dengan garam secukupnya.
  3. Kacau perlahan, rasa dan jika ok boleh matikan api.
Share |

8 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak zai!!Alahaiiiii sedapnyer telur ikan! lama tak makan telur! sini pyh ler nak jumpa telur ikan.. ke kita yg tak jumpa tak tahulah tuuu huhuhu..sedapnyer! terliur dah niii! huh

ain berkata...

sedapnya kak zai...kita pun lama tak mkn telur ikan. susah nak jumpa pun ye gak.

Yatie berkata...

Salam K.Zai,
Uish kecurnya tngk telur ikan ni...lama tul tak mkn dan tak jumpa telur ikan ni...rasa sikit kak..

Ayu berkata...

salam kzai,
minta izin kita linkkan
posting yang ni ya..kebetulan masak telur ikan semalam, siapa2 yang nak recipenya bolehlah kesini.Thank u kzai.

Lyza berkata...

Salam K zai..

Adoiii..sedapnyerr telur ikan tu.. nk rasa sikit..hehe..

Muna Mahdzar-Fadaaq berkata...

Salam KZai,
semalam for lunch we had masak lemak guna resepi KZai. It was so sedap. Thanks for sharing :)
xoxo

K.zai berkata...

Kzai >> Muna
Terima kasih Muna sudi mencuba resepi yg sempoi ni ye..

miara-ikan berkata...

nice blog..