Khamis, Oktober 14, 2010

Kuih Bakar Pandan

www.tips-fb.com
Pada hari cuti minggu baru ni,teringin plk tekak nak minum petang dgn makan kuih bakar pandan yang lemak2 dan lembut2 gitew...kalau nak beli mmg merata2 banyak org jual kuih ni dan susah nak jumpa yg bekenan dgn tekak ni....tapi kan tak sama dengan yg kita buat sendiri...yang orang jual tu kalau ada pun yg sedap...alahaii potongannya cinonet je dgn harga nya yg tak setimpal...kuih bakar ni mmg dah ramai yg mencuba dan mmg diakui akan kesedapan nya...resipi ni mane lg kalau tak amik dr dapur cikgu zana Bt Pahat nun yg fofular dgn kuih bingka pisang nya tu...kalau tak caya jom tgk disini dan disini...timaceh zana...bakar bagi kerak2 sikit...

Bahan-bahan:-
1 cawan tepung gandum - lain kali nk tmbh lg 2 sudu besar tepung
1 cawan gula - akak bubuh 3/4 cawan je atau kurangkan lg sikit
1 cawan air pandan
1 cawan santan - akak guna santan kotak jenama ayam brand
1 cawan susu cair (sejat)

3 biji telur
Sedikit pewarna hijau
Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka

Bakar bagi berkerak sikit...lagi byk kerak lg sedap...

Cara-cara
:-
Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
Blender hingga sebati
Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
Taburkan bijan (jika suka)
Bakar 40 - 55 minit pada suhu 180c/ hingga masak / berkerak..

ps.. kalau tak suka manis gula tu boleh kurang 3/4 cwn jerk
kalau nak kurangkan bau 'keteluran' nye boleh boh sikit esen vanila..
Share |

5 ulasan:

Ayu berkata...

salam kzai, dah lama tak membakar!!
suka yg garing2 atas tu..

ijayuji berkata...

Salam kak zai! eh mak ayu ada kat sini hihihi..... sukeeeeeee kuih bakar, pastu kan kuih bakar akak cantek jerrrr kaler angus dia tuuuuu mesti kerak2 dia byk tuuu.. bijan pun byk mmg sedap tuuuuuu..

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Love dah mula drooling tgk kuih tu kak! Haishhh sedapnye! :D

leen hussain berkata...

kak...kerak tu yg leen sukerr...

Yatie berkata...

Salam K.Zai,
Kuih bakar pandan ni mmng my febret tau....kalau kuih2 yg perisa pandan ni mmng yatie suka sangat..maunya seloyang yatie sendiri mkn....hah3..