Ahad, Oktober 17, 2010

Sicilian Orange Cake

www.tips-fb.com
Salam...selalu mesti nak cuba yang mana orang lain dah wat dulu...sbb nya mesti jadi punya...kira nya org lain dah dulu wat eksprimen utk kita... sedap ke tak...bila org tu kata sedap banget dan menjadi...pastu baru kita plk cuba...aci tak mcm tu...tak kisah lah kan...ikut pd yg sempat nk wat je kan...buah oren ni dah lama gak bertapa dlm petiais tu...tu lah kiranya beli sbb nak wat kek ni..tapi baru arini berkesempatan...resipi asal dr blog Rima Singapura ...tapi akak cilok resipi dr dapur Hana...tapi tak wat ttg aising tu...sedap gak...tq pd kesemuanya ye...

Bahan-bahan
  • 250g butter - suhu bilik
  • 250g gula pasir - hana buh 210g je..tuh pong dh manis
  • 4 biji telur size M
  • 11/2 sk parutan kulit oren
  • 250g tepung naik sendiri (jika menggunakan tepung gandum + 1sk baking powder)
  • 85ml jus oren
Bahan untuk aising
  • 125g gula aising
  • 5 sk jus oren


Cara-cara
  • Panaskan oven 170C. Sapu loyang 22cm dengan butter keliling. dan alas loyang dengan baking paper.
  • Pukul mentega dan gula hingga berkrim selama 4-5minit. Pecahkan telur, masukkan satu per satu. Masukkan parutan kulit oren. Pukul lagi hingga kembang.
  • Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan jus oren.
  • Tuang ke dalam loyang dan bakar selama 45-50min. Cucuk sebelum keluarkan dari oven. Jika kek belom masak dan permukaannya sudah keperangan, letakkan aluminium foil di atas kek supaya kek tidak hangus dan teruskan membakar.
  • Sejukkan kek sebentar di dalam loyang di atas wire rack. Kemudian baru sisipkan.
  • Untuk membuat aising, campurkan gula aising dan jus oren ke dalam mangkuk dan kacau sehingga berkrim. Curahkan ke atas kek tadi dan boleh la dipotong dan dinikmati.
Share |

10 ulasan:

Fuat Gencal berkata...

Hayırlı haftalar, Çok leziz ve iştah açıcı görünüyor. Ellerinize, emeğinize sağlık. Her pazartesi yayınladığım "bloglardan seçmelerde"bu hafta yemek bir aşk isimli blog yazarının"milföye sarılı tavuk baget ve karışık sebzeli garnitür" isimli tarifi yayınlandı.

http://gencalsabahattin.blogspot.com

Mas berkata...

salam kak, mas dah buat kek ni, sedapp kan, mas suka sangat...datang nak ngendeng sepotong boleh tak..he..he....

leen hussain berkata...

sedap nampak kak...resipi pun simple...leh ler leen cnp dulu resipi ekk kak...buatnya wallahuwaklam..ekekekek...

anymz berkata...

salam kzai,betui2..kita tggu org lain wat kan?pastu baru kita buat kan?..mmg pandai kita2 ni kan?..hehe
sama lah dgn saya ni,dah masuk dlm draft tu lama betul.oren pun dah ada..nak buat je belum lg.minta yg da siap potong tu boleh?sedap nampaknya tu

Ida Ddapur berkata...

alahai k'zai...kek ni dah b'jangkit kat sini lak..mcm nak kena buat je ni..smooth je nmpk kek aka ni.....bak sepotong kak

Yatie berkata...

Salam K.Zai,
Mmng sedapkan kek ni...yatie pun dah pernah buat kek ni....semuanya suka...nak rasa akak punyalah...ada lagi ke....

Ayu berkata...

salam kzai,
ini yang tak boleh tahan ni..kalau ramai yg dah buat..habis kita masih terkial2 lagi..lembutsss nya nampak kek kzai tu!!!

ijayuji berkata...

Salam kak zaiii! ha ar lah kek kak zai kok nmpk lembut sekali! sedap kan kek ni kita pun giler dgn kek ni :D nak buat lg kena pkir byk2 kali nak beli oren yg mahal tu! hihihi

Lin Rosly berkata...

Salam Kak Zai...
Mesti Sedap Kek Ni...Nampak Halus Jer Gitu....

Nur Misnan berkata...

salam kak zai
adusss... yummyyy