Jumaat, November 19, 2010

Kek Puding Karamel

www.tips-fb.com

Barulah hari ni ada kelapangan nak masukkan resipi yg tertunggak ni...tak masuk pun takpe kan,sbb dh ramai yg teruja buat puding ni..tp masukan juga sbb nak buat rujukan sendiri....masa ni lah blh berekspirimen dgn puding yg agak fofular ni...sbb ramai yg blh habiskan...makan sejuk2 baru keluar dlm petiais mmg sedap..resipi ni akak amik dr dapur Hana dan Hana amik dr dapur Anna Qawina...tima kasih semua...jom tgk resipi....

RESEPI KEK KARAMEL
Source : Pn. Munira
Bahan-bahan
(A)Gula Hangus
  • 2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
  • >>tabur gula dlm loyang n msk atas api perlahan..biar gula hancur n warna tukar jd perang).Ketepikan dulu
(B) Bahagian Atas
  • 1/2 tin susu cair FN (200ml)
  • 70gm gula kastor
  • 1/2 sudu teh esen vanila
  • 3 bj kuning telur
(C) Lapisan Kek
  • 140gm tepung gandum
  • 70 gm gula kastor
  • 3 bj kuning telur
  • 135ml air biasa
  • 1 sudu teh baking powder
  • 45ml minyak msk@butter cair
  • 2sb susu pekat manis - resepi asal xde.yg nih anna tambah
(D) Merinque
  • 6 bj putih telur
  • 70gm gula kastor
  • 1 sudu teh krim of tartar

Sebelum masuk kedalam oven

Cara-cara

  • Kacau semua bhn (B) perlahan2.jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnya.
  • Masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi..ketepikan.
  • Pukul bahan (C) *Ana guna senduk je..ketepikan.(masa ni bolehla tambah susu pekat manis tu)
  • Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh.
  • Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati.
  • Bahagikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..masukkan kedlm loyang yg ada gula hangus tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang
  • Bakar cara double boiling - selama 1 jam suhu 160-180'C
  • Bila masak angkat & rehatkan 10 minit baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2.
Share |

9 ulasan:

Nora Shahaira berkata...

wargh..makin tak sabar nak buat ni, baru tadi shoping bahan-bahannya kat tesco. nak buat kocoh2 takut tak menjd, maklumlah beranak kecik..tak boleh jadi ni..sok jugak nak buat..haha

cek chun berkata...

menarik, tertarik, colour tu memang d bomb

Fazlinil Irma berkata...

lama saya tengok akak punya gambar. sambil dalam hati duk kata, 'sabar ke saya nak buat belang2 mcm tu."

mamawana berkata...

Salam..

Alaaa....cantiknyer...sedapnyer... mesti cuba buat ni. Tq for sharing the resipi.

fara dean berkata...

Salam kak..
akak guna loyang berapa inci..
sedihh saya buat tak jadi..maybe tepung sikit pastu loyang besarr kot..huhu

Jasmeen Home Delight berkata...

oooo itu mcm kaaaa method diaaa...br ku tauuu...nak try la kak...uhuksss...

moklong berkata...

mak aiii... dh ramai yg bjangkit. cuma kt rmh ina blum tau bila nk buatnya. hr tu ada nmpk kat rmh izah. dh tgoda ms tu. tp blum smpi seru nk mcoba.

zmah berkata...

Tengok pun dah sedap itu belum makan lagi..

Sofya berkata...

Cantik, kemas dan mesti sedap nii..
Saya suka sangat makan tapi bila la nak mencuba buat plak..