Khamis, November 04, 2010

Pancake Mayo

www.tips-fb.com
Dah sarapan kawan2 dan selamat berhujung minggu semua...hari ni mesti ramai yg gi bercuti atau balik kampung..yelah bukan senang nak dapat cuti yg bersambung mcmni kan...harap semua selamat sampai kedistinasi dan berhati2 dijalan raya...ni menu sarapan akak yg ringkas...dah lama tak berpankek ni....sedap dan gebu...sesekali wat sedap gak...resipi amik dr dapur Nor Ganu kite
resipi asal dr Hajar FP...lama tak dengor berita dr Hajar sejak dh balik mesia dan skrg tinggal kt Tronoh Perak rasanya...dan dh mengajar semula...tingat masa zaman berfotopage dulu2 masa dia tinggal kt luar negara dulu..kt mane dh tak ingat..ooohhh!!! dh ingat kt Bradford...minta izin Nor akak letak resipi kt sini dan petua2nya sekali utk rujukan...tima kasih buat kedua2nya...


PANCAKE by Hajar


3 sudu besar butter/majerin ~ dicairkan
1 bj telur (k.nor guna saiz A)
1 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 sudu teh baking powder
1 sudu besar gula castor
1 cawan susu segar (boleh guna susu tepung yg dibancuh dgn air)
secubit garam
1 sudu besar jus lemon (k.nor tak letak pun)
11/2 sudu besar mayonaise - tambahan

Campurkan kesemua bahan dan gaul sebati.
Boleh guna blender atau guna balloon whisk jer.
Biarkan selama 10 minit.
Goreng dlm frying pan hingga masak.
* adunan ni mmg nampak pekat skit, tp lembut dan gebus jer hasil dia nanti
kalau nak tambah air skit pun tak per, tp jangan banyak, nanti cair. kalau cair pancake kita jd nipis jer, tak cantik.


updated:
bagi yg nak tau kaedah apa yg K.Nor guna utk masak pancake bg menghasilkan saiz yg sama.. (kembar ye Ayu hehe...) meh nak tunjuk :)

Caranya:
K.Nor guna 2 frying pan.
1. frying pan yg saiznya paling kecik kut yg ada kat pasaran dlm 12cm
2. frying pan yg saiznya lebih besar, tak kira la berapa saiznya tu 20cm atau 22cm asalkan lebih besar dr 12cm
3. bila guna pan yg kecik ni kita boleh hasilkan saiz pancake yg sama besar
4. panaskan pan dgn api yg sederhana jgn terlalu kuat
5. masukkan 1 senduk kecik adunan dan masak hingga keluar buih2/lubang2 kat atas permukaannya
6. terbalikkan atas pan yg satu lg tu (yg juga telah dipanaskan)



7. masak hingga pancake masak, angkat dan hidangkan
8. ulang hingga semua adunan habis dimasak.
9. kaedah guna 2 pan ni juga mempercepatkan tempoh memasak pancake, kan. tak la lama sgt anak2 menunggu utk makan :)

Nota:
Sedap makan bersama madu, aiskrim, jem dan sewaktu dgn nya...

Share |

6 ulasan:

moklong berkata...

ank sy suka la kak klu dpt mkn pancake... hr ni bfast cuma mkn mee goreng basah jerk...

Hajar berkata...

salam k.zai..hajar rindu juga sama k.zai...hajar duk kat changlun ler k.zai...alhamdulillah umah hajar selamat dr banjir...lama tak buat penkek pas balik ke msia...semedang je tapau...hihi

Peri PiA berkata...

salam ziarah,salam kenal

love pancake :)

Nur Misnan berkata...

sala kak zai.. wo look superb cake
mesti mau buat esok.. =)

Lin Rosly berkata...

Salam Di Hulur Maaf Di Pohon KZai...
Sedapnya....Pancake Tu Kalau Buat Minum2 Ptg....

Jasmeen Home Delight berkata...

ari2 masuk dapo akk..tp syp2 curik makan...hahahah