Selasa, November 02, 2010

Ketam Goreng Bertelor

www.tips-fb.com
Salam..dah makan dah puan2...ni nak tayang menu cuti hari ahad baru ni...baru sempat nk tayang....jgn mintak ye dah ilek..kalau time cuti2 barulah blh nk masak yg rasa2 tingin nk makan...kalau hari biasa masak cincai2 je...ni msk tak sepesel pun..cuma lauk ketam mmg sedap menjilat jari w/pun ringkas dan mudah...kalau tak caya blh cuba ye puan2...anak2 pun kata sedaplah lauk ketam ni...ada rasa lemak2 manis....resipi cilok dr umah Hana nun jauh dijopun...timaceh hana share resipi yg mudah tp syedap ni...

Bahan-bahan
  • 3 ekor ketam - belah dua dan cuci bersih
  • Serbuk kunyit
  • Garam
Bahan Sos
  • *1/4 bawang besar
  • *2 ulas bawang putih
  • *1 inci halia - bahan * tumbuk@kisar
  • 1 sb cili kisar - jika ingin pedas- akak letak cili kisar lebih sikit
  • 1 sb sos tomato
  • 2 sb sos cili
  • 1 sk sos tiram
  • 1 biji telur - akak letak 2 biji telor
  • Garam dan gula
  • Hirisan daun ketumbar

Cara-cara
  • Gaul ketam dengan serbuk kunyit dan garam.
  • Goreng sehingga ketam bertukar kemerahan atau masak. Angkat dan toskan.
  • Toskan minyak. Tinggalkan sedikit utk menumis. Tumis bwg besar, putih dan halia hingga naik bau.
  • Masukkan cili kisar. Kacau sebentar. Masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram serta air sedikit. Perasakan dengan garam dan gula jika suka.
  • Masukkan ketam goreng tadi dan gaul mesra. Kecilkan api, kocok2kan telur dan dalam mangkuk kecil dan tuang ke atas ketam. Gaul sebati.
  • Angkat dan taburkan hirisan daun ketumbar.
Menu sampingan...ikan kembong bakar bersambal pes segera....

Masak lemak taugeh dgn tahu...
Share |

7 ulasan:

Watierman, rmanbkr berkata...

Salam Kzai....bila hujung minggu mesti ada yang istimewa ya...tapi kalau Watie....jarang beli ketam sebab Watie tak pandai makan ketam...akan menyusahkan Hubby kena kopek ...tu yang malas nak beli ketam!!!

Wana Yusuf berkata...

salam kzai... speselnya sume lauk2 ni... sumenya saya suka lebih2 lagi ketam tu!!!!

izahdaut berkata...

kzai..lauk ketam telur tu mmg sedap..menjilat jari..saya pun dah try buat..sedap sedap

maz berkata...

salam kakkk..sbuk jgk la skit2 nk sttle apa yg ptut sblum brngkat mgu dpn..hehe..bli brang2 skit yg nk dibawa..ntiduk trngin plak tgk kwn2 kat msia msk mcm2..hehe..kita pun trsa nk cba jgk c.bar ni..tpi kna tngu ada sapa2 nk mai umah..klu nk hrap anak2 kita..memang xbuat la..smua xgmor menda2 mcm tu..huhu..

Chik Mimi berkata...

salam cayang kak wah bestnya menu dihari minggu,tengok lemak toge tu lamanya tak makan kalau kena ngan sambal belacan n ikan masin perghhhh sedapnya dihari ujan

Lin Rosly berkata...

Salam KZai...
Ketam G0reng Bertelur...Tentu Sedap Ni...Tinggalkan Utk Lin Seekor Tau!

moklong berkata...

ketam ni fav kita... sedapnya...