Sabtu, November 13, 2010

Red Velvet Cake

www.tips-fb.com

Lamanya rasa tak bersiaran kat dapur ni...sebenar nya dah lama tingin nak buat kek yg gorgeous ni...gorgeous ke ni?....kadang2 kita ni suka sangat berekspiremen dgn kek yg agak pelik2 sikit...rasanya perasaan tu membuak2 nk mencuba...tp makan tu belakang kira...bila tgk org buat,brtmbh lagi hati tu melonjak2...kalau tak cuba tak tau mcmana rasanya kan...hr tu npk Ijan dan Dr inahar buat..npk sedap banget...pastu npk plk kt umah Nina Suria@mon kt Brunei tu wat utk besday anaknya...siap plk dgn resipi sekali...lagilah tak leh tahan...tapi akak wat ni taklah gorgeous mcm depa buat...akak deko ala kadar utk cukupkan syarat je...deko bodo2 je..tu yg malu nak tunjuk tu...tapi mmg sedap kek ni...ada rasa masam,lemak,manis...bila potong mmg mcm baldu gebus nya...tapi akak guna pewarna tak sebanyak depa buat...takut plk nnt merah menyala...resipi akak c&p dr dapur Nina Suria...tima kasih Mon...

Red Velvet

5 biji telur gred B
250 gram mentega beku tanpa garam
*3 cawan tepung naik sendiri
*3 sudu makan koko Vochelle
2 cawan gula kastor
4 sudu makan pewarna Red Bright - akak guna 2 sudu makan je
1 cawan buttermilk - kalau xde buttermilk blh tgk resipi kt bwh
1 sudu teh garam
1 sudu makan bicarbonate of soda (baking powder pun ok) - akak guna baking powder
1 sudu makan cuka makan


Cara-caranya:
1. Panaskan ketuhar 180 degree celcius.
2. Ayakkan bahan kering (*) menjadi satu bahagian ke dalam sebiji mangkuk. Ketepikan.
3. Pukul mentega dan gula di dalam mangkuk pengadun kek elektrik hingga sebati.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji, perlahan-lahan.
5. Masukkan tepung dan buttermilk, berselang-seli hingga habis. Masukkan garam. Pukul hingga kembang dan ringan. Matikan mesin pengadun.
6. Larutkan bicarbonate of soda dan cuka kemudian tuangkan kedalan adunan kek. Kaup dan balik-balikkan hingga sebati.
7. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar hingga kek masak.

Nota: Gunakan dua biji dulang pembakar bulat bersaiz 8". Sejukkan kek kemudian barulah dipotong dua untuk mendapat empat lapisan.

Filling:
500gram blueberry filling

Krim:
500 gram krim keju Phillidephia
1 cawan krim putar
Pukul krim keju hingga lembut kemudian masukkan krim putar sedikit demi sedikit hingga habis dan krim menjadi kental dan gebu (speed mixer - medium).
*Campur sedikit butter(agak2) dan putar bersama bahan diatas supaya frosting agak keras dan mudah dibentuk


Topping:
30biji coklat feraro

Nota:
Buttermilk - 1 cawan susu segar + 1 sudu makan cuka makan atau jus lemon dan biarkan selama 10 minit sebelum digunakan.
Share |

13 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak zaiii! kita teringin betul nak makan kek velvet ni, ada jual kat starbuck sini skrg ni tp bhn dia tak tahu pulak dia guna apa! pastu dia org letak fresh creammmm nmpk sedap sgt! nk buat jugaklah nanti!:D

Mas berkata...

salam kak.....berseri2 betul kek ni.....cantikkkkkk

Chik Mimi berkata...

salam kak cantiknya kek baldu akak tu ,akak kata tak berseni kalau dapat kat sy lagi la hancussss hehehhee

Yatie berkata...

Salam K.Zai,
Lama dah nak buat kek ni...tapi merah menyala, takut satu keluarga terperanjat tngk kemerahannya...apa pun satu hari nnti nak wat dan rasa kek ni gak...cantik kek akak tu..gebussss..

moklong berkata...

merah myala la mak ngah. hehehe.... cantik la kek yg kak zai buat nih...

cek chun berkata...

gebunya k zai.. chun wat tak jadi mcm ni pon lagi. kena try lgi la nih

aeinio berkata...

adoi canteknyaa red velvet ni merahnyaa...

Jasmeen Home Delight berkata...

waduuuhhhhh...
ari tu kan kak, kita guna resipi dr allrecipe...kek padat laaa...x besttt...tp cust kata besttt...i try resipi akk nih yerkkkk
merah menggebuuusss

Jamie berkata...

waduh sedapnya...tengok akak buat teruja pulak saya nak try. Bahan2 semua dah ada kalau rajin esok boleh try..

Nur Misnan berkata...

salam kak zai..
adussss... meleleh ler plak
tengok kek time nak tdo
mesti nak mimpi
kak zai pos ke rumah.... yahooooo

Nina Suria berkata...

salam zai
cantek kek red devil mu, brand pewarna apa yah? kakmOn tak dapat semerah itu, ni yg buat jeles nie ;)

Milla berkata...

assalam kak nmpk sedap n gebu sgt, cuma saya nk tanya kalau saya guna buttercup boleh tak digantikan ulsalted butter tu.

bdx sengal berkata...

berapa lama mase utk buat kek ni?