Sabtu, Mac 05, 2011

Dulce de Leche

www.tips-fb.com
Dah lama menyimpan dendam pada si Leche ni sebenar nya...baru tertunai.Baru ni bila dah ramai yg wat tayangan amal semula yg dimulakan olih nOOrsha,Ayu,Cikgu Zana dan siapa lg ye...dulu2 Along yg mulakan kan...bila dah tgk mula lah semangat bagai ditiup2 datang kembali yg dah lama sejuk ni.Susah juga nak cari susu isian pekat manis ni berbanding susu krimer manis...cuma ada satu jenama ni je yang ada dijumpai disatu kedai berhampiran...yg lain semua susu krimer manis yg berlambak2..sib baik tak tersalah ambik...kalau susu krimer tu kata mereka2 yg dah mencuba bila dah masak akan jadi cair dan tak pekat macam susu pekat manis ni...pada yg baru nak mencuba awas masa memilih susu ni ye...apa projek nak dibuat dengan si Leche ni ye...tungguuu!!!!siaran nya...hehehe...suspen je kan...sapu pd loti lorr....resepi ni akak amik kat dapur hana yg telah ditransletkan...dah lama sebenar nya simpan resepi ni dan resepi asal dr sini...tima kasih pd semua...



Bahan-bahan
  • Susu pekat manis
  • Pengukus
  • Air

Cara-cara
  • Buangkan kertas pembalut tin susu pekat manis tersebut.
  • Masukkan tin susu ke dalam periuk. Letak ditengah2 periuk. (hana baringkan tin). Isi air sehingga paras tin susu tenggelam.
  • Tutup periuk dan rebus selama 3 jam atau lebih! lagi lama rebus, kaler akan makin gelap. Pastikan air didlm periuk tidak kering. Jika tak cukup, masukkan air panas.
  • Tunggu sejuk baru buka penutup tin.
  • Keluarkan dan simpan dalam botol jem atau bekas yang bersesuaian sehingga saat hendak digunakan.
UPDATE>> 'Jika menggunakan preasure cooker kukus sejam sahaja.' >>> delay penyataan ini wat sementara waktu yer! curios sket! UPDATE AGAIN: from wikipedia >> A home-made form of dulce de leche is sometimes made by boiling an unopened can of sweetened condensed milk for 2 to 3 hours (or 30 to 45 minutes in a Pressure cooker), particularly by those living in countries where it cannot be bought ready-made. It is dangerous to do this on a stove: if the pot is allowed to boil dry, the can will overheat and explode.[2]





Share |

8 ulasan:

Nora Shahaira berkata...

ooooo..baru faham apa dia de leceh melecek tu...kiranya guna susu pekat manis tu la ek.?

Nieza berkata...

assalam kak, wah dh sampai dapur akak dah....pas ni byk la menu DDL ni yer kak..bila lak nk sampai dapur kita tak taula...hehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

ni kira macam jem ker? atau boleh wat benda lain?

Antan Bertingkah berkata...

Barulah saya tahu apa bendanya dulce tu...

Antan Bertingkah berkata...

Barulah saya tahu apa bendanya dulce tu...

fara dean berkata...

alahaii..sedappnya..
bilalah nak try..agaknya klau sy buat ..maunya sy ratah je dulce ni

Ayu berkata...

Assalam kzai,
dulce de leche dah jadi dah!!..hehe
wah apalah tu yang nak dibuat dgn ddl ni ya..kita nantikan....

leyzajamil berkata...

boleh buat ape ddl tu kzai?
jem? hey mesti manis giler tu..
tengok gamba je da tau kak..