Selasa, Julai 05, 2011

Nasi Karot (Nasi Lobak Merah)

www.tips-fb.com

Hari ni akak buat nasi karot yang berkhasiat...berkhasiat ke?...karot lagi...haritu kek karot...harini nasi karot...akak memang suka dengan karot...air karot ke...serba serbi karot,stok karot sentiasa ada dlm petiais,lagi pun karot ni tahan lama disimpan..bila senang bolih cuba banyak resepi yang gunakan karot...sedap nasi karot ni...dah lama nak buat...Resepi ni akak amik dr dapur Wana@Potret Kasih...gandingkan dengan ayam yogurt berempah dan acar karot hasil inspirasi dr selera Wana...akak buat setengah dr resepi dibawah ni.Sumber resepi nasi karot ni dr dapur Chef Hanieliza..tima kasih semua nya.


Resepi Nasi Carrot ( sumber : Chef Hanieliza )

Sumber: Wana@Potret Kasih

Sumber: Kzai@Teratakimpian

Bahan2nya
6 cawan beras bathmati….basuh dan toskan
2 cawan carrot ( potong dadu kecil) – saya parut kasar-kasar.
1/2 cawan susu cair
8 cawan air – saya letak air rebusan isi dan tulang2 ayam
1 kiub ayam knorr – saya guna 1 sudu besar stock ayam maggie dalam botol
1 sudu kecil gula
garam

Bahan Tumis
2 sudu besar rempah kurma – saya guna rempah beriani
5 ulas bawang merah – mayang @ tumbuk kasar
3 ulas bawang putih – mayang halus atau tumbuk kasar
2 cm halia -mayang
3 sudu besar minyak sapi - akak guna butter
2 cm kulit kayu manis
2 kuntum bungka lawang
5 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun ketumbar…..mayang
daun pandan……..simpulkan

Cara
1. Panaskan minyak sapi dalam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah kurma/beriani. Biarkan naik minyak.
3. Masukkan air, garam, gula, kiub ayam knorr dan susu cair. Biarkan mendideh.
4. Masukkan beras, carrot dadu dan daun ketumbar.
5. Alihkan periuk kedalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Hidangkan dengan ayam bakar, sup dan salad sayur. Saya hidang dengan ayam bakar yogurt dan acar karot.


Share |

11 ulasan:

IXORAROXI berkata...

hari tu telan air liur tengok kek carrot, malam ni telan air liur tengok nasi carrot :D

Ida,Japan berkata...

sedapnyer nasi carrot k'zai ni....drumstick tu pun nmpk sedap he..he

Sizuka berkata...

k.zai,

lawanya nasi k.zai. beras tu nampak panjang2. k.zai guna beras apa?

kzai berkata...

kzai >> sizuka

shidah..akak guna beras faiza bathmathi je.

Zaliedana berkata...

Assalam Kak zai,akak sihat ke,lama xsinggah sini..Nmpak sedap betoi kak nasi carrot akak nih..Mmg terliur abis nih..

nOOrsha berkata...

salamkak zai..nampak sedap ler nasi carrot nih... anak sy suke carrot...blhlaa wat nanti... :)

kak, pasal pertanyaan akak ttg kongsi resepi tu kan.. so far x de masalah pulak bg saye...saye rase bile keluar msg 'duplicate' tu bermakne resepi tu dah pernah akak iklankan dulu.. kalau tak pun, mungkin tajuk tu sama dengan tajuk resepi yg org lain dah pos terlebih dulu...wallahualam....

akak cube emel admin kongsi resepi, mungkin die blh jawab kenapa.. tp fahaman saye, resepi tu dah dikeluarkan terlebih awal sebelum akak iklankan....

cube akak iklankan resepi yg lain..tgk berulang lg x mesej duplicate post tu..

maaf ye kak, oitu je yg dpt saye bantu....harap dapat membantu serba sedikit :)

ijayuji berkata...

Salam kak zai! lama tak buat nasi2 berperasa mcm niii, sbb skrg ni malas betul nak buat lauk2 atau senang kata nak amsak ayam lah daging lah hihihi..... tgk nasi akak ni aduhhh terasa nak g buat lah hari nii tp tu lah malas ni melampau sgt :D

cik cek berkata...

Salam Kzai...

Cantiknya nasi carrot tu..rasa nya confirm sedap ni....nak rasa...ada lagi ke....kechur kak cek tgk...:)

Juwita Jamaludin berkata...

Kak zai sedapnya nasi akak ni... Ayam tu pun mengancam rasa nak buat lagi nasi carrot

Diana @ Melley Mey berkata...

nasi lobak merah nie mmg sedap... diana pun suka makan... tmbh lg ler sedapnya d makan bersama ayam tu kan akak... sedaaaappnyaa.. bertmbh lapar d buatnya tau

kekwa22 berkata...

eerrmmmm sedapnya...
meleleh air liur dah ni...
kena cuba nih...