Selasa, September 20, 2011

Soto Ayam

www.tips-fb.com

Assalamualaikum...hari ni masukkan N3 yang tertunggak..buat soto ni dah dua hari lepas.Selalu buat lebih sikit kalau menu yang berat2 macamni...bolih tampung sampai kemalam...satu hari tu kena makan soto je lah nampak nya...tapi makan berulang2.Resepi ni akak ambil dari keratan majalah Nona tahun 1999..lama sungguh kan...masih tersimpan lagi keratan ni...resepi soto ni mmg akak selalu guna masa dulu2...resepi ni mewah dgn rempah ratus nya...mmg sedap...masa tu belum ada lagi dapur alam maya mcmni nak cari resepi..selalu rujuk pd majalah2 saje...resepi pegedil akak amik dr dapur Shidah..pernah buat dulu sbb ringkas dan sedap.

Soto Ayam
Sumber: Majalah Nona 1999

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - potong 4
3000 ml air
1 1/2 sudu kecil garam

Bahan Kisar:(Akak tumis dahulu dalam periuk)
1 sudu besar ketumbar
1 sudu kecil jintan kasar
1 sudu kecil jintan halus
2 sm lengkuas
2 batang serai
1 sm halia
5 ulas bawang putih
15 biji bawang merah
1/2 biji buah pala
1 sudu kecil lada putih
5 biji buah keras
sm kunyit hidup

Bahan Sos Kicap:
1/2 cawan cili padi
1/2 cawan kicap manis
1 sudu kecil gula
1 ulas bawang putih
(Celur cili padi dengan kuah soto dan kisar dgn bawang puth.Campurkan kicap dan gula.

Bahan Bersama:
Nasi impit
1o-20 ketul bergedil daging
3 tangkai daun sup & daun bawang - dimayang
Suhun digoreng
50 sen taugeh- dibuang ekor dan & celur



Cara-Cara:
1. Masukkan bahan kisar dalam periuk berisi air masak hingga mendidih (akak tumis dulu dgn sedikit minyak hingga wangi dan baru masukan air)
2. masukkan ayam yang sudah dibersihkan.Biarkan ayam empuk dan angkat.Toskan air nya dan siat daging ayam.
3. Tulang2 ayam tadi dimasukkan semula kedalam periuk dan biarkan mendidih.masukkan garam secukup rasa.
4. Ketika menghidang,nasi impit,isi ayam,bergedil daging,daun bawang,suhun goreng,awang goreng,taugeh diletakan dalam mangkuk.Tuangkan kuah soto yg masih panas bersama sos kicap soto.


Pegedil udang Kering
Sumber: Shidah@Sizuka

Bahan-bahan:

1kg kentang - buang kulit, potong mcm wedges, then goreng 3/4 garing

kentang ditumbuk lumat

Bahan Sambal - blend
15 biji bawang merah
5 biji bawang putih
5 tbs udang kering

1. Panaskan minyak dalam 2 tbs, goreng bahan sambal sampai garing. no salt needed sebab udang kering dah masin.
2. Gaulkan bahan sambal dengan kentang yg dah ditumbuk lumat. Masukkan daun sup dan daun bawang yg dah dipotong halus.
3. Bulat-bulatkan pegedil or apa2 bentuk yg nak dibuat, celup telur, goreng garing.

Pegedil ni lagi sedap dari pegedil daging or ayam.

Share |

12 ulasan:

fuzidss berkata...

lamo doh tok make ni.

Gee® berkata...

ramai yg dh buat soto raya ni... mmg sedap kan... i like!!

IXORAROXI berkata...

sedapnya, mujo tak puasa tengok postings Kzai, tumpang telan air liur :)
cantik2nya gambar

K.Nor berkata...

ehh k.zai.. nor salah masuk rumah ke ni? hehe.. sedap soto k.zai tu :)

Chik Mimi berkata...

Sedapppnya kak lama tak buat soto

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

Salam kak Zai...

saya ni kak.. baru berjinak2 pandai mkn soto kak.. dulu2 memang tak reti.. sejak dah pandai mkn.. teringin juga nak mencuba.. tp selalu tak jadi sebab selalu rasa mcm cerewet nak membuatnya sbb byk benda nak kena buat.. nak carik2 ayam, nak buat begedil..

akak nak tau.. bebaru ni wat makn2 utk family & kawan sempena raya.. entah apa mimpi berazam nak masak soto utk jamuan tu.. maka terjadilah soto yang pertama kali sy masak dalam seumur hidup.. buat 3 ekor setengah ayam plak tuhh.. hehe.. nasib baiklah jadi & dpt pujian ramai... alhamdulillah.. rasanya lepas ni bolehlah buat lgi.. selalu pandai mkn lontong aje.. rasanya soto lagi menyihatkan sebab tak pakai santan kan kak...

Juwita Jamaludin berkata...

soto..suka nya hari ni cadang nak buat tapi tak jadi sebab hubby tak balik buat kerja kat lab jadinya tak nak makan sorang2.. insyaAllah nak buat sok la.. yummy bestnya

Ida,Japan berkata...

suka mkn soto..nk buat mcm2 bagai bhn dia....tak lengkap tak sedapkn kak...kekadang ida buat pakai pes soto ja kak...sedapnyer

Nur Misnan berkata...

huhuhu... meleleh jer tgk soto tuh...

Mamasya berkata...

Aslmkum k.Zai.apa kabar?

Sedapnya set soto k.Zai...favorit kami sekeluarga.open house hari tupun buat soto....senang dan ramai yg suka..

Nieza berkata...

Assalam kak Zai,apa khabar kak? lama tak singgah sini..byk dah tertinggal menu best2 kat dapur akak ni.soto ni pun menyelerakan..kalau dekat nk jer order semangkuk..hehe

p/s: tq diatas doa dr akak yer:)

inahar ali berkata...

salam k.zai..thnx 4 the besday wish ya! waduh nmpak sodaap banget soto tu k.zai..nk minta dh licin kan..hehe!