Rabu, November 16, 2011

Jelly Kelapa

www.tips-fb.com
ASSALAMUALAIKUM...tak blh tengok jelly kelapa...macam teringin je nak menyudu kemulut...sedap sungguh jelly kelapa ni dengan aroma daun pandan..tak leh nak citer lahhh...memang best sgh rasanya..selalu akak beli yang dah siap je...tak puas makan kalau beli...satu cup jelly rm1.50...itu pun kadang2 ada..kdg2 takde jual..agaknya payah gak nak cari buah kelapa ye..hari tu akak menjelly lah plk..takleh tahan membeli je..jumpa kelapa muda kt Tesco..terus rembat 2 biji,balik terus masuk dlm petiais..tiga hari pastu baru buat jelly..punya lah lama kan..nk mengerjakan buah kelapa punya lah malas..bkn nak mengait buah kt atas pokok pun...
Memang mebeles jelly kelapa ni..dh ramai yg mencuba..akak je yg sll lambat sampai.Resepi akak amik kt dapur Nor@Secubit Garam yg rajin mencuba resepi2 puding..tima kasih Nor..akak share disini plk ye..

Jelly Kelapa
Resepi: Nor@Secubit Garam
Sumber:Kzai@Teratakimpian

Bahan-bahan
1 paket agar2 serbuk (10gm)
2.6 liter air kelapa ~ k.nor guna air dr 3 bj kelapa muda
isi kelapa muda
11 sudu besar gula ~ terpulang pd citarasa masing2
3 helai daun pandan

Sedikit pewarna hijau epal (akak tambah)

Cara-cara:

1. Masukkan air kelapa muda, serbuk agar2, gula dan daun pandan ke dalam periuk.
2. Masaklah hingga mendidih dan masukkan isi kelapa muda.
Padamkan api.
3. Biarkan sejuk sedikit dan boleh lah dimasukkan kedalam bekas yg disukai.
Sejukkan dlm peti ais dan bila dah sejuk bolehlah dimakan.

# sekiranya air kelapa muda tidak mencukupi, bolehlah ditambah dgn air biasa untuk mencukupkan sukatan 2.6 liter.


Share |

14 ulasan:

Nieza berkata...

Assalam Kak Zai, memang mabeles ni kak....tgk gambar yg cun ni pun sudah wat saya terguda la..sedapnya..:)

Chik Mimi berkata...

Assalamualaikum kak zai lamanya tak buaty jelly kelapa ,musim hujan ni takut nak minim air kelapa hehehe kak terguda dengan bekas ramekin akak tu

Gee® berkata...

ermmmmm....nyamannya tekak...
nyum2x...!!

CT Delima berkata...

As'salam Kak Zai


sejuk mata memandang sejuk lagi kalau dapat merasa jelly kelapa tu kak. gambar k.zai ni pandai menarik selera tau. sedapnya...

cik cek berkata...

Nyaman dan sejukkkkk rasa tekak menelan jelly ni...nyum2...yummyyyy...:D

Ida,Japan berkata...

jeli yg nmpk sedap dan menarik sgt..ijau lagi tu k'zai

Ayu berkata...

Assalam kzai, lamanya kita tak kedapur kzai ni..kacau2 akak..hehe..cantik & menarik jelly kelapa akak ni ada warna hijau lagi..kita recipe ni dah simpan dah lama juga..tapi belum pernah cuba lagi..huhu

dZana berkata...

myegarkan tekak ni kak.. segelas tak cukup ni..

Mamasya berkata...

Aslmkum k.Zai

cantik jelly kelapa k.Zai posing.nyaman terasa kalau cuaca panas dpt jelly kelapa ni...

Juwita Jamaludin berkata...

yum yum.. sedapnya nampak sejuk takak

HomeKreation berkata...

Salam KZai. Cantik nya kaler hijo2 tu...

blogresipi.com berkata...

Salam Kak Zai,
selalu makan yg biasa je. letak pandan camni mesti lagi best. ish, terbayang bayang pulak dah. sini kelapa tua adalah jual. yang muda tak de pulak.

K.Nor berkata...

salam k.zai.. soriiii nor lambat sampai.. hujan kak.. hehe..

cantiknyer kaler hijau dgn perisa pandan lg jelly kelapa k.zai ni.. lagi cantik cup yg digunakan.. lagiiiiiiiiiiiiiii la cantik ramekin tu k.zai... tirguda.. daku tirguda hehee

IXORAROXI berkata...

cantik, mesti sedap ni!